11th October 2012, 17:57
|
Registered User
|
|
|
|
Zoals Kristof al aanhaalde kent België geen stemplicht maar een opkomstplicht, wat inhoudt dat je verplicht bent aanwezig te zijn maar dat je alsnog blanco/ongeldig kan stemmen. Daarom vind ik het ook bizar dat er nog steeds een opkomstplicht is in België.
Misschien wordt het tijd om de wet hieromtrent nog eens nader te bekijken en eventueel aan te passen indien blijkt dat de meerderheid van de bevolking de mening heeft dat de opkomstplicht afgeschaft moet worden.
Er zijn mensen genoeg die nu in België louter stemmen op ‘de grootste partij’ of ‘populairste politicus’, maar niet (helemaal) achter de standpunten staan van de partij. Dit levert naar mijn gevoel een verkeerd beeld op van het kiezersgedrag in België.
Ik ben zelf voorstander van het politieke systeem in Engeland waar mensen niet verplicht zijn om te stemmen, maar dit wel kunnen doen als ze overtuigd zijn van de standpunten van een partij. Op deze manier is de representativiteit van de partijen beter en vooral ook eerlijker verdeeld.
|