10th October 2012, 21:26
|
Registered User
|
|
|
|
De meisjes moeten meisjes-dingen doen
Persoonlijk zou ik dit artikel posten onder het subthema 'sociaal-economisch', omwille van de link die ik toch duidelijk kan leggen. Uiteraard geen kritiek voor de plaats waar het artikel nu staat. De samenleving is anno 2012 enorm veranderd in vergelijking met dertig jaar geleden, ik denk hierbij meteen aan principes zoals het postmodernisme en de opkomst van het individualisme. De verhoudingen tussen sociale klassen in ons land kenden ook heel wat wijzigingen, denk maar aan de groter wordende kloof tussen arm en rijk terwijl de middenklasse dreigt te verdwijnen. Eén van de gevolgen hiervan is ook het verdwijnen van het vakjesdenken. Onderwerpen zoals feminisme en homoseksualiteit zijn hiervan zeker een goed voorbeeld van. Dit artikel is daar dan weer een goede toepassing op of een goed voorbeeld ter ondersteuning.
In ons land, en in het Westen in het algemeen, is onderwijs vanzelfsprekend. Meisjes krijgen ook voldoende kansen om een carrière uit te bouwen en aan de top te geraken. Taboes zijn er niet meer. Het experiment uit dit artikel wel hen aantonen dat dit niet overal zo is. Vooral in het Zuiden, maar ook vijftig jaar geleden, konden enkel jongens van onderwijs genieten en kregen de meisjes huishoudelijke taken op zeer jonge leeftijd. Ik vind het dan ook een prachtig initiatief om leerlingen hiermee te confronteren, al vind ik ook dat ze de jongens hiervan moeten bewust maken (ook al is er voor hen niet zoveel verschil). De reacties logen er inderdaad niet om.
Een eerste stap om leerlingen iets bij te brengen, is vaak om hen gewoonweg te confronteren met de realiteit. In dit geval letterlijk de meisjes de taken van de meisjes in het Zuiden te laten overnemen. Een geslaagde actie als je het mij vraagt, al moet er natuurlijk nog wel een vervolg komen en moet hier wel degelijk iets mee gedaan worden!
|