10th October 2012, 18:53
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
|
|
Online wiskundeschool lokte al meer dan 10.000 gebruikers
Online wiskundeschool lokte al meer dan 10.000 gebruikers
De online wiskundeacadamie WeZoozAcademy.be is een hit onder scholieren. In 1 maand tijd hebben er zich al meer dan 10.000 gebruikers geregistreerd op de website waarop wiskunde in korte filmpjes wordt uitgelegd. En ook de leerkrachten zijn enthousiast over het moderne leerplatform.
Het woord 'lol' heeft er in korte tijd een opmerkelijke evolutie opzitten. Vóór het internettijdperk betekende het 'plezier', en in sommige dialecten 'mopje'. Dan kwam het online chatten en werd de term laughing out loud (=luidop aan het lachen) met afkorting 'lol' geïntroduceerd. En nu staat 'LOL' ook bekend als kort voor Learning On-Line, online studeren.
De online academie WeZoozAcademy.be staat er alvast vol van, van de LOL-verwijzingen. De website biedt honderden 'supercoole lesvideo's' aan waarin leerkrachten een breed gamma aan wiskundeleerstof kort, bondig en met een vleugje humor uitleggen. Het gaat om lessen voor alledrie de graden van het middelbaar onderwijs.
De lessen zijn niet gratis. Een (school)jaarabonnement kost op dit moment 99 euro. Gebruikers kunnen ook credits kopen, goed voor een bepaald aantal video's. Nieuwe gebruikers krijgen drie zulke credits cadeau.
Volgens het team achter de academie gebruiken naast leerlingen ook heel wat leerkachten de website, 'als voorbereiding of inspiratie'. De beheerders melden nog dat door het succes van de wiskundevideo's nu ook gestart is met de casting van leerkrachten Frans, fysica, chemie, ... om zo ook andere probleemvlakken bevattelijk op het net te kunnen brengen.
____________________________
Bron: DS, woe 10/10/'12
Mening: ik denk dat online wiskundescholen wel een handig hulpmiddel zijn voor leerkrachten. Leerlingen die bijvoorbeeld moeilijkheden hebben met wiskunde kunnen thuis beroep doen op deze filmpjes of leerlingen die de theorie die tijdens de les werd uitgelegd niet goed begrepen of nog eens willen bekijken, kunnen dit doen via deze website. Toch denk ik niet dat de website enkel en alleen maar voordelen biedt. Ik ga er mee akkoord dat de site de uitleg op een correcte en aangename manier geeft, maar toch kan een uitleg die via het internet wordt gegeven niet voor de nodige nuances zorgen. Leerkrachten kunnen tijdens de les meteen inspelen op vragen en onduidelijkheden van de leerlingen maar filmpjes kunnen dit niet waarmaken, daarom geloof ik dat leerkrachten niet kunnen worden vervangen door filmpjes. Natuurlijk blijft het wel een handig hulpmiddel voor leerkrachten, het kan zelfs worden geïntegreerd in lessen, maar ik vind (en hoop) dat het bij een hulpmiddel blijft.
|