Enkele post bekijken
  #3  
Oud 10th October 2012, 17:38
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Een leerkracht uit het lager onderwijs dient een soort “allroundleerkracht” met een grote bagage die de kennis van zowat alle vakken bevat. Daar hoort ook het Frans bij. Ik kan begrijpen dat het voor directeurs een probleem vormt om leerkrachten niet in het vijfde of zesde leerjaar te plaatsen, omdat ze het Frans niet voldoende beheersen. Het is moeilijk om goed personeel te vinden, als ze daar nog eens rekening mee moeten houden, komen er maar weinig geschikte kandidaten uit de bus.
Als toekomstig leerkracht Frans in het middelbaar onderwijs, merk ik tijdens observatiestages dat Frans inderdaad vaak te schools gegeven wordt. Het is een taal, dus is het hanteren van die taal tijdens de lessen ook belangrijk. Naast het grammaticaal gegeven en de woordenschat, moet er ook iets gedaan worden. De leerlingen zien net daarin het nut van die tweede taal en gaan ook gemakkelijker leerstof oppikken. Contextueel, authentiek materiaal gebruiken is dus een absolute must.
Verder ben ik het er ook niet mee eens om niet iedereen toe te laten in de lerarenopleiding. Net als Carmen vraag ik me af waar de grens dan ligt. Ik ben er ook van overtuigd dat iedereen groeit tijdens de opleiding. Iedereen verdient een kans om in het onderwijs te staan.
Ik kan het idee om Frans al aan te bieden in het derde leerjaar alleen maar toejuichen. De leerlingen komen dan vroeger met de taal in contact en zullen er veel meer uit opsteken naar de toekomst toe. Hoe dit concreet aangepakt moet worden, zal nog verder uitgedokterd moeten worden.
Met citaat antwoorden