Enkele post bekijken
  #1  
Oud 10th October 2012, 13:04
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Toppsychiater ontslagen

BRUSSEL - Nadat Walter Vandereycken in Terzake bekend had dat hij 20 jaar lang patiëntes misbruikte, heeft de psychiatrische kliniek Broeders Alexianen hem nog gisteravond ontslagen.
Walter Vandereycken, hoogleraar aan de KU Leuven, psychiater en seksuoloog met een internationale reputatie, bekende gisteravond in Terzake dat hij twintig jaar lang ongeoorloofde seksuele relaties met patiëntes heeft gehad. ‘Het is een donkere bladzijde in mijn carrière, waar ik moreel mee in de knoop lig.'

Hij spreekt zelf niet over misbruik, maar over drie relaties met meerderjarige patiëntes: twee in het begin van zijn carrière en één langdurige relatie van twee jaar. Volgens een collega-psychiater maakte Vandereycken zich ook schuldig aan verkrachting. Maar dat ontkent hij zelf formeel.

‘Er waren al jaren geruchten', geeft Gust Rector, directeur van de psychiatrische kliniek Broeders Alexianen in Tienen, toe. ‘Maar Vandereycken ontkende elke aantijging. In het ziekenhuis zijn er ook nooit formele of informele klachten geweest, zodat wij hem geloofden.'

Zijn collega's reageerden aangeslagen, nadat Vandereycken hen zelf had ingelicht. De raad van bestuur besliste gisteravond nog de arbeidsovereenkomst met Vandereycken onmiddellijk te verbreken.

Het ziekenhuis nam gisteravond contact op met de ouders van 35 patiëntes in de afdeling eetstoornissen, waar Vandereycken behandelend arts was. Het gaat om meisjes en vrouwen tussen 15 en 25 jaar. ‘We gaan vanavond (gisteravond, red) met de afdeling samenzitten om te praten', zei Gust Rector. ‘We zullen beschikbaar voor hen zijn tot wanneer het nodig is.' Vanaf vandaag komt er op de website van de kliniek ook een meldpunt.

De KU Leuven, de andere werkgever van Vandereycken, besliste gisteravond de hoogleraar preventief te schorsen. Vandereycken mag geen lessen meer geven. Er volgt nog een tuchtprocedure, aldus rector Mark Waer.

Mark Waer vergelijkt deze zaak met Roger Vangheluwe. ‘Het misbruik speelt zich opnieuw af binnen een vertrouwensrelatie', aldus de rector. ‘Het verwondert me niet dat men binnen het beroepsmilieu op de hoogte was van het misbruik waaraan Vandereycken zich schuldig maakte.'

Uit: De Standaard

Mijn mening:
Ik vind de reactie van de kliniek gepast, een psychiater die zijn patiënten misbruikt zit volgens mij niet in met de geestelijke toestand van deze patiënten. Kun je hem dan nog terecht een psychiater noemen als hij niet bezig is met de mensen psychisch te helpen?
__________________
There are only two things infinite,
The universe and man's stupidity.
-- Albert Einstein
Met citaat antwoorden