Enkele post bekijken
  #3  
Oud 16th October 2005, 04:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Hoe Brussel decibels buitenhoudt


Geluidsnormen zijn een gewestelijke bevoegdheid en Brussel heeft die ten volle uitgespeeld. In mei 1999 kondigde de minister van Leefmilieu, Didier Gosuin (MR-FDF), ze af. Ze waren een instrument om vliegtuigen uit het Brussels luchtruim te weren. Ten gunste van de leefbaarheid maar ten koste van de gebieden naar waar de hinder verschuift (enkele eigen wijken, vooral de Vlaamse rand). Het is geen toeval dat de federale minister van Mobiliteit, Brusselaar Isabelle Durant (Ecolo) in datzelfde 1999 maatregelen nam die een afwenteling op de Noordrand inhielden.

Het Brussels Gewest is in drie gebieden verdeeld. Hoe groter de afstand van de luchthaven hoe strenger, zowel voor gemiddelden als voor pieken. 's Nachts zijn ze strikter dan overdag. Vooral de grotere (vracht)toestellen die na het opstijgen routes volgen die langer over Brussel lopen, overschrijden de grenswaarden.

Gisteren gaven noch het kabinet van Landuyt noch dat van huidig Brussel minister van Leefmilieu Huytebroeck informatie vrij over het aantal te verwachte inbreuken en de dwangsommen die ze zouden totaliseren. Het gaat zeker niet om alle opstijgende vluchten. Vroegere berichten spraken van ongeveer 15 procent toestellen in overtreding.

Volgens gegevens van het Brussels Instituut voor Milieubeheer (BIM) waren er tussen 2001 en 2002 7.517 overschrijdingen waarvan er 1.977 tot een pv leidden. Dat zullen er vandaag meer zijn: sinds 2003 wordt er 's nachts over de kanaalroute gevlogen.

De voorbije jaren kregen verschillende luchtvaartmaatschappijen boetes in de bus tussen 625 en 62.500 euro. DHL-dochter EAT verzamelde 230.000 euro aan boetes. Maar niemand heeft ooit betaald. ,,We zijn niet aansprakelijk. Een toestel volgt een route omdat de luchtverkeersleiding ze oplegt, niet omdat de maatschappij ze kiest'', zegt Patrick Hereng, voorzitter van de AOC, de vereniging van luchthavengebruikers.

De normen werden bij de Raad van State aangevochten door de luchtvaartmaatschappijen en door Biac maar ze kregen geen gelijk. Als het ooit tot rechtszaken komt, denkt Hereng dat de maatschappijen zullen winnen. ,,Het Brusselse dossier is flinterdun.''

Huidig Brussels minister van Leefmilieu, Evelyne Huytebroeck (Ecolo), trok naar de rechtbank tegen het spreidingsplan, met de geluidsnormen als wapen. Het hof van beroep gaf haar op 9 juni gelijk.

www.ibgebim.be


DS, 15-10-2005 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden