
6th October 2012, 12:32
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 25
|
|
Nieuwe staking spoor nipt afgewend
Minstens vijftien telefoontjes zijn er donderdag tussen Jean-Marie Goossens (ACOD) en Michel Abdissi, van de Franstalige vleugel, heen en weer gegaan. De Waalse spoorbonden wilden volgende week opnieuw staken. “Daar had ik absoluut geen zin in”, benadrukt Goossens, opvolger van vakbondsman Jos Digneffe. “Ik wilde de reizigers niet nog eens met een staking opzadelen.”
De Franstalige vleugel wilde eigenlijk 48 uren geen treinen laten rijden. Want een dag voor de staking van woensdag 3 oktober zat het helemaal fout bij de leden van de Franstalige vleugel van de socialistische vakbond. Op 2 oktober hebben ze daarom al een nieuwe actieaanzegging gedaan.
Maar ACOD Spoor wilde daar absoluut niet in meegaan. En dus is er een compromis gesloten. Resultaat: van donderdagavond 11 tot zaterdagavond 13 oktober komen er geen stakingen, maar prikacties. Vooral in Wallonië. “We weten dat de stakingsbereidheid groter is in het zuiden van het land”, geeft Goossens toe. “Maar de reizigers mogen geen hinder ondervinden van de acties.”
“Als dat wel zo is, komt dat niet door ons”, voegt Abdissi eraan toe. Volgende dinsdag is er opnieuw overleg tussen bevoegd minister Paul Magnette (PS) en de vakbonden. Die kunnen zich vinden in een toekomstplan waarbij de NMBS en Infrabel elk een operationele directeur-generaal krijgen, zolang daarboven maar een CEO komt te staan.
Met andere woorden: één persoon die de knopen doorhakt en onderhandelt met de vakbonden. Magnette geeft de voorkeur aan twee CEO’s. Op dit moment zijn er drie spoorbazen: Luc Lallemand (Infrabel), Marc Descheemaecker (NMBS) en Jannie Haek (NMBS Holding).
Bron: GVA. 6/10/12
Mijn mening:
Om nu opnieuw te staken, nog geen week na de vorige staking, is zeer overdreven. Het zou van de pendelaars en reizigers enkel meer woede en wantrouwen in de spoorwegmaatschappij teweeg brengen. Ik begrijp wel dat de werknemers aan zichzelf moeten denken, maar om daarmee de gebruikers te bestraffen, is volgens mij niet de juiste oplossing. Ook krijg ik sterk de indruk dat de werknemers van deze situatie profiteren als je ziet naar de vorige staking van woensdag. Deze staking zou 24 uur duren, nl. van 22u. tot 22u. 's anderendaags, en er waren wel degelijk reizigers die hoopten om na 22u. nog een trein te nemen. Deze kwamen echter van een kale reis terug, want van Gent naar Brugge hadden nog 8 treinen moeten rijden. Dit bleken er uiteindelijk 0 te zijn.
|