4th October 2012, 19:10
|
Registered User
|
|
|
|
Re: Jonge fietser afgeleid door mp3 speler
Het afschaffen van oortjes en koptelefoons in het verkeer zou ik sterk overdreven vinden. Het is natuurlijk wel zo dat je dan minder met de aandacht bij de weg bent, maar langs de andere kant kan je ook zonder oortjes snel afgeleid zijn in het verkeer, bijvoorbeeld als je diep in gedachten verzonken bent of als je naar de omgeving aan het kijken bent (je favoriete auto rijdt voorbij, een vriend loopt voorbij, gemeentewerkers die aan het werken zijn, een aangereden dier op straat…).
Daarom denk ik dat de verantwoordelijkheid nog steeds bij jezelf ligt om je muziek niet te luid te zetten. Zelf luister ik steeds naar muziek wanneer ik met de fiets naar school rijd, maar ik zal bijna altijd gehoord hebben wanneer er een voertuig aangereden komt of wanneer er een ambulance aankomt. Zeker wanneer ik bij gevaarlijkere situaties kom, dan is mijn aandacht gericht op het verkeer, soms zelf zo erg dat ik het einde of begin van een nummer ‘niet’ gehoord heb.
Bovendien zou het verbod om naar muziek te luisteren dan ook doorgetrokken moeten worden naar automobilisten, want onder hen zijn er genoeg die hun muziek zo luid zetten dat ze niet meer horen wat er in het verkeer gebeurd. Ik denk bijvoorbeeld terug aan enkele jaren geleden toen een jongeman met zijn tractor over een onbewaakte spoorweg reed en omdat hij naar muziek aan het luisteren was had hij het geluidssignaal niet gehoord en heeft de trein hem jammer genoeg gegrepen.
Verder denk ik ook dat sommige mensen zich beter kunnen concentreren als ze naar muziek luisteren, denk maar aan studenten die studeren met muziek op de achtergrond. Als je naar muziek luistert ben je doorgaans veel meer ontspannen en ik vermoed dat dit de verkeersagressie ten goede komt.
Tragische ongelukken gebeuren jammer genoeg al te vaak, maar ik denk niet dat we zulke ongevallen kunnen voorkomen door het luisteren naar muziek op de fiets (op bij het besturen van andere voertuigen) te verbieden. Het zou misschien wel een optie zijn om bestuurders met te luide muziek (boven een bepaald aantal dB) te beboeten, hoewel ik niet weet of dit in praktijk haalbaar is.
|