BRUSSEL - Banken worden niet langer als sterke merken beschouwd. Ze moeten plaats*-maken voor technologie- en automerken.
‘Banken hebben in de crisis een kans laten liggen’, zegt het advies*-bureau Interbrand.
Banken hebben het afgelopen jaar het sterkst aan merkwaarde ingeboet. Dat blijkt uit de rangschikking die het merkenadvies*bureau Interbrand jaarlijks opstelt. Dat banken uit de gratie vallen, is niet zo merkwaardig. Verschillende banken kwamen de afgelopen jaren in moeilijk vaarwater terecht en moesten worden gered door de overheden.
Drie banken vallen dit jaar uit de top 100 van meest waardevolle globale merken. De Britse bank Barclays stond vorig jaar nog op plaats 79, maar valt, onder meer door de betrokkenheid bij het *Libor-schandaal, uit de lijst. De Zwitserse banken UBS en Zürich zijn hetzelfde lot beschoren. Andere banken, zoals Credit Suisse, Goldman Sachs, Citi en Santander, konden zich wel handhaven, maar verliezen acht plaatsen of meer.
Autosector wint aan slagkracht
‘Nochtans nam de rol van het merk tijdens de bankencrisis sterk toe’, zegt Patrick Stal van Interbrand. ‘Een bank liet zich typisch kenmerken door lage betrokkenheid. Vaak is de keuze voor de bank al door de ouders gemaakt, doordat ze voor jou een bankrekening hebben aangevraagd. Maar toen banken dreigden failliet te gaan, speelde het merk plots wel een rol.’
Toch konden slechts weinig banken daarvan profiteren. ‘Geen enkele bank heeft gebruik gemaakt van die kans’, zegt Stal. ‘Nu ze ook – al dan niet terecht – de schuld krijgen van de macro-economische crisis, zakken ze samen weg in de rangschikking.’
Stal denkt wel dat de banken opnieuw aan marktwaarde kunnen winnen. ‘Ze moeten opnieuw relevant worden voor hun doelgroepen. Dat doe je niet door van logo of naam te veranderen. Ze moeten zich afvragen wat ze voor hun doelgroep kunnen doen.’
De autosector deed het de laatste jaren evenmin goed, maar sinds dit jaar lijkt hij aan de beterhand. Op Honda na gingen alle automerken er op vooruit. Nissan zag zijn marktwaarde het sterkst stijgen, met 30 procent, terwijl Toyota voor het eerst in vier jaar opnieuw in de top 10 opduikt.
‘De automerken hebben eerst vooral gefocust op de aanbod*zijde’, zegt Stal. ‘Dat betekent: saneren, optimaliseren en fabrieken sluiten. Maar sinds kort zie je opnieuw aandacht voor de vraagzijde. De grote investeringen in hun merk werpen vruchten af.’
Geen Belgische merken
Coca-Cola voert opnieuw de rangschikking aan. Die positie bezet het frisdrankenmerk al sinds 2001, toen de lijst voor het eerst werd samengesteld. Microsoft valt voor het eerst uit de top 3. Het moet, naast Coca-Cola,, drie technologiebedrijven laten voorgaan: Apple, IBM en Google. Met Intel en Samsung zijn zes van de tien sterkste merken technologiebedrijven.
Opvallend is ook dat de lijst sterk Amerikaans kleurt. 51 van de 100 topmerken komen uit de VS. Belgische merken komen niet voor, al heeft AB Inbev wel twee producten in de lijst staan: het Amerikaanse Budweiser en het Mexicaanse Corona.
Bron:
DS 2/10
Opinie:
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat banken het vertrouwen van de consument hebben verloren. Na jarenlang gokken met het geld van andere mensen met alle gevolgen vandien, krijgen ze nu wat ze verdienen. Het helpt dan inderdaad niet dat ze simpelweg van naam en logo veranderen... Belfius..