Enkele post bekijken
  #1  
Oud 2nd October 2012, 09:44
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Staking: "Carpool of vertrek na de spits"

Staking: "Carpool of vertrek na de spits"

Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht morgen door de spoorstaking een zware ochtendspits. “Die zal al vanaf 6u beginnen”, zegt Hajo Beeckman. “Maar de files zullen ook sneller opgelost zijn.”


Auto
Wie morgen noodgedwongen de auto pakt, zal sowieso voor de ochtendspits moeten vertrekken. “Dat blijkt uit een analyse van eerdere stakingsdagen bij het spoor”, zegt Beeckman. “Het zwaartepunt zal dus al op zes uur liggen.”

Eén voordeel: de staking is op een woensdag, wat normaal de minst drukke werkdag op de baan is. Tweede pluspunt: de pendelaars zijn goed op voorhand ingelicht. “Iedereen heeft zich al wat kunnen voorbereiden”, zegt Beeckman. “De ervaring leert dat dat een enorme impact heeft.”

Regenweer en ongevallen zijn niet te controleren. Die kunnen er alsnog een lange ochtendfile van maken.

VAB en Touring raden aan om zoveel mogelijk te carpoolen, met collega’s of familieleden. Wie kan, vertrekt best na de ochtendfile en werkt van thuis uit al een beetje.

(Bel)Bus/Tram
De Lijn zet morgen geen extra bussen of trams in. “Omdat we altijd al op volle capaciteit rijden”, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. “We hebben geen extra bussen of trams achter de hand.”

De Lijn raadt reizigers die niet vaak met de bus of tram naar het werk rijden aan om via www.mijnlijn.be hun route al eens te bekijken.

Taxi/Shuttle
De taxidiensten profiteren dan weer van de 24 urenstaking. “Op zo’n dag hebben we tot de helft meer klanten”, zegt Pierre Steenberghen van de Nationale Groepering van Taxiondernemingen. “We zetten extra personeel in om pendelaars, zakenmensen of gestrande internationale treinreizigers op hun bestemming te krijgen.” Er rijden in ons land zo’n 4.000 taxi’s rond.


Wim Brillouet

Foto: Belga

Bron:
6:27 http://www.gva.be/nieuws/binnenland...a-de-spits.aspx

Mijn mening:
Staking bij de NMBS, wééral...
Deze keer is het goed van te voren aangekondigd. Dit vind ik een pluspunt. Zoals in het artikel staat, de mensen kunnen nu zoeken naar een zo goed mogelijk alternatief.
Toch vind ik dat de NMBS weer een heleboel reizigers in de steek laat. Als er problemen zijn, los die dan op (of probeer) binnen de organisatie. Door het weer zo grootschalig te doen, gaat de populariteit echt niet beteren.

NMBS heeft wel het voordeel om snel op grootschalig niveau te kunnen handelen. Wanneer zij staken, leggen ze een groot deel van het land eigenlijk 'plat'. Mensen geraken niet op hun werk - er komen klachten van de reizigers en de werkgevers - de hoge pieten van NMBS komen in nauwe schoentjes en moeten wel iets doen.

Hopelijk gaat het bijna gedaan zijn met de stakingen. De werknemers van NMBS proberen misschien dingen te verbeteren, maar allereerst maken ze voor de reizigers andere dingen heel erg moeilijk.
Met citaat antwoorden