Enkele post bekijken
  #3  
Oud 30th September 2012, 17:33
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Meer kinderdagverblijven

Net zoals Tine en Evelynne sta ik ook positief tegenover de stijging van het aantal kinderdagverblijven. Dit is zowel goed voor de ouders, het kind zelf als voor de tewerkgestelden. Laat ons beginnen bij de tewerkgestelden. We lezen in de krant steeds meer dat er te veel werklozen zijn, ook in het nieuws komt dit vaak aan bod. Wanneer het aantal kinderdagverblijven toeneemt, zijn er meer werkplaatsen die ingevuld moeten worden. Over het algemeen zijn het vooral vrouwen die in kinderdagverblijven werken. Het percentage mannen die hier werken blijft beperkt, hier mag uiteraard zeker verandering in komen. Er komen steeds meer en meer kinderen die een opvangplaats nodig hebben, dus deze toename is zeker een goed initiatief.

Voor de ouders is dit ook een zeer goede oplossing. Ze moeten zich zo geen (of in ieder geval minder) zorgen maken over een opvangplaats voor hun kleine kapoen. Voor veel ouders is dit vrij stresserend. Ze willen uiteraard dat de opvangplaats zo dicht mogelijk bij huis of bij het werk gelegen is. De inkomstengerelateerde kinderopvang vind ik zeker positief. Er zijn meer mensen met financiële problemen dan de meeste mensen denken en voor jonge gezinnen met kinderen zijn deze opvangplaatsen zeer gewenst.

Voor de ontwikkeling van de kinderen is het ook goed om naar een kinderdagverblijf te gaan in plaats van naar een familielid of vrienden. In een kinderdagverblijf leren kinderen met elkaar omgaan en hierdoor worden ze socialer. Dit is wetenschappelijk bewezen. Het is voor kinderen ook leuker om samen te kunnen spelen, dit geeft het kind een heel ander gevoel dan wanneer het kind met de oma moet spelen. Het meest belangrijke , vind ik persoonlijk, is dat de kinderen zo vrienden krijgen. Het zou toch tof zijn dat vrienden die elkaar kennen via de kinderopvang ook later in dezelfde klas komen te zitten. Zo hebben de kinderen in ieder geval elkaar en zijn ze zekerder om aan de kleuterschool of lagere school te beginnen.
Met citaat antwoorden