Enkele post bekijken
Oud 29th September 2012, 11:54
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User

Hollande belooft Frankrijk schuldenvrij te maken

BRUSSEL - Vooral rijke Fransen zullen een inspanning moeten leveren om het land weer op orde te krijgen.

‘Historisch, massief, zonder weerga', met die woorden kondigde de Franse krant Le Monde de zware Franse begrotingsoefening voor 2013 aan. De eerste van president François Hollande. Geen Spaanse toestanden, maar gezien het zwaar weer kon de president de teugels ook niet meteen laten vieren. ‘Mijn engagement is dat er geen euro meer aan schuld zal bijkomen', aldus Hollande. Superambitieus is dat ook niet meteen, hoewel hij er wel bij vertelde dat met de begroting 2013 de weg naar het herstel en uit de schulden gezet was.

Eén verkiezingsbelofte moest hij alvast laten varen, aldus Le Figaro. Een begrotingstekort van 3 procent, zoals Europa voorschrijft, is in 2013 het doel. Een begroting in evenwicht in 2017 is niet meer mogelijk volgens de plannen die op tafel liggen.

Het ziet ernaar uit dat Hollande vooral voor belastingsverhogingen gekozen heeft in plaats van voor minder uitgaven om 30 miljard euro te vinden. Vooral de allerrijksten van het land, naar schatting 10 procent van de Fransen, zullen een grotere inspanning moeten doen. Andere voorbeelden: er zullen een aantal residenties van ambassades in het buitenland verkocht worden en de ambities voor enkele hogesnelheidslijnen worden bijgesteld. De cultuursector zal moeten inleveren. Iconen als het Louvre ontspringen de dans niet langer.

Opvallend: niet overal worden de middelen beperkt. De overheid zal er een aantal ambtenaren bij krijgen. De kritiek van financieel analisten is dan ook dat Hollande niet ver genoeg gaat, wat het land in de problemen zou kunnen brengen. Zondag wordt er veel volk in Parijs verwacht voor een grote betoging tegen de besparingen.

Bron: De standaard, 29/09/2012

Motivatie

Ik ben het niet eens met de plannen van Hollande. Als hij besparingen wil doorvoeren dan moet hij dit in alle sectoren van het land doen. Ik vind het dan ook niet juist dat de overheid er ambtenaren bij krijgt. Daarnaast moeten de rijken boeten voor het begrotingstekort. Deze mensen hebben vaak op een eerlijke manier hun geld verdient. Ik zou het dan ook veel beter vinden moest Hollande op zoek gaan naar middelen om de uitgaven te beperken.
Met citaat antwoorden