27th September 2012, 23:27
|
Veerle Grauwmans
|
|
|
|
Ik denk dat ieder van ons wel eens ervaring had met pesten. Of je werd gepest of je was de pester. Jammer genoeg is dat hoe het gaat, zowel in het schoolleven als op het werk. We kunnen wel zeggen dat er meer oog moet zijn voor pesten, meer begeleiding voor leerlingen die gepest worden, maar of dat echt zou helpen betwijfel ik. Als je als slachtoffer iemand inlicht over de pesterijen, maakt dit de pester enkel boos en zal dit de situatie alleen maar erger maken. Moet er iets gebeuren aan pesten? Zeer zeker! Het gebeurt steeds meer, in steeds extreme vormen, met steeds extreme oplossing (zoals bijvoorbeeld zelfmoord). Maar ik denk niet dat meer begeleiding wanneer iemand gepest wordt zal helpen. Het is beter als we het kunnen voorkomen. Hoe? Misschien meer 'team-building' activiteiten onderling, meer activiteiten waarbij ze elkaar leren kennen hoe de mensen echt zijn zonder alle vooroordelen die ze ergens gehoord hebben. Veel mensen nemen pesten niet serieus, "het hoort gewoon bij het leven", maar als we iets lezen zoals dit artikel, doet ons dit toch een tweede keer nadenken.
|