HASSELT - De 24-jarige dader van de schietpartij van 23 juli in Hasselt heeft woensdag de gevangenis van Hasselt verlaten. Een procedurefout bij de verlenging van het aanhoudingsmandaat lag aan de basis van de vrijlating. Het parket heeft afspraken gemaakt met de dader dat hij zijn slachtoffer met rust laat.
De man had zijn vriendin, een 19-jarige vrouw, eind juli twee keer van dichtbij beschoten. Na de schietpartij vluchtte de dader naar het recreatiedomein Hengelhoef in Houthalen. Daar kon hij in de loop van de dag zonder bloedvergieten worden ingerekend.
Het meisje herstelt nog steeds van de schotwonden in het ziekenhuis.
Voor de daden zat de man in voorlopige hechtenis. De raadkamer had die hechtenis met drie maanden verlengd, maar dat was fout. De dader zat immers in de cel voor 'poging tot moord'. Vroeger kon die hechtenis inderdaad met drie maanden worden verlengd. Een wetswijziging bracht daar verandering in. Sindsdien kan een 'poging tot moord' maar voor een verlenging van de voorlopige hechtenis zorgen van één maand.
Omdat er dus een 'onwettige beschikking' was uitgesproken, was er geen basis meer om de dader nog langer vast te houden.
Natuurlijk sluit dit niet uit dat hij later vervolgd wordt voor de feiten. Intusen loopt hij wel vrij rond.
Het parket heeft met de advocaat afgesproken dat de dader zijn slachtoffer niet gaat bezoeken en met rust moet laten.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...120927_00313136
Mening:
Voordat je de stappen onderneemt om een mens dood te schieten moet je toch al goed nagedacht hebben over hoe en wat je gaat doen? Ik kan mij niet inbeelden dat je in een vlaag van woede een geweer koopt en twee keer schiet. Eerst en vooral moet je het wapen al in huis hebben of aankopen. Je moet dan ook nog de persoon in kwestie gaan achtervolgen. Vervolgens moet je na je eerste schot ook nog eens het lef hebben om een tweede schot te lossen. Ik vind het persoonlijk dus enorm onverantwoord dat een persoon die zo gemakkelijk tot dit soort daden overgaat vrij rondloopt. Hij mag niet in de buurt van het slachtoffer komen, maar wat als hij dit nu toch doet? Het heeft hem in juli ook niet tegengehouden en amper 2 maanden later krijgt hij dus opnieuw de 'kans' om zijn daad over te doen. Wat gaat men zeggen als hij toch terug oog in oog komt te staan met het slachtoffer? Als hij haar toevallig tegenkomt? Ik zou niet in de schoenen willen staan van de persoon die hier de procedurefout maakte wanneer de dader terug zou toeslaan. Misschien niet op zijn vorige slachtoffer, maar iemand die 1 slachtoffer durft maken durft dit volgens mij herhalen ook.