26th September 2012, 12:48
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
|
|
Ik ben er mee akkoord dat leerlingen meer moeten worden gestimuleerd om de actualiteit op te volgen. Dit hoeft niet door hen 'verplicht' naar het nieuws te laten kijken, het kan inderdaad eens saai of langdradig zijn. Leerlingen willen graag selecteren wat ze zien en dat gaat niet als je naar het nieuws kijkt. Ze verliezen de aandacht al wanneer er een minder interessant stuk tussen zit. Als leerkracht moet je hieraan een draai kunnen geven en actualiteit zodanig gebruiken in je les dat leerlingen het wel opvangen/begrijpen en onthouden. Veel leerlingen kijken ook niet naar het nieuws omdat ze gewoonweg niet kunnen volgen. Het politiek systeem van België is immers ook niet zo gemakkelijk uit te leggen. Daarom is het, voor elke leerkracht, belangrijk om hieraan te werken. Als leerlingen een basis hebben, als ze iets begrijpen van het nieuws, krijgen ze hiervoor meer interesse en willen ze ook weten hoe het verder loopt.
Het gaat, volgens mij, ook niet zozeer over de hoeveelheid "boecht" dat er in het nieuws zit. Het gaat erom om deze "boecht" om te zetten in maatschappelijk relevante artikels waar leerlingen wel iets aan hebben, want in vele gevallen zit er in die "boecht" ook wel wat relevante waarheid...
|