Enkele post bekijken
Oud 26th September 2012, 00:41
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Wie niet betaalt, krijgt geen hostie

Zoals Jolien al aanhaalt, de kerk moet er eigenlijk zijn voor mensen die hier steenvast in geloven. Zeker gezien de huidige omstandigheden die de actualiteit halen, vind ik het ook verbijsterend om te moeten toekijken hoe de kerk eigenlijk haar eigen reputatie opnieuw de diepte in trekt. Maar niet enkel haar reputatie komt hierdoor in een negatief daglicht, maar ook die gelovigen die nog wel achter de ideeën staan van de kern van het katholieke geloof.

Ik ben het wel niet helemaal eens met de mening van Evelien. Het is uiteraard logisch dat je een kerk binnenstapt uit katholieke overtuiging, toch is dat niet uitsluitend het motief. Er zijn ook heel wat mensen die een kerk binnenstappen uit historische - en/of culturerele interesse. Het zou dan ook een misvatting zijn om mensen te verbieden een kerk binnen te komen, tenzij je gelovig zou zijn. Het spreekt dan ook voor zich dat je nog steeds respect moet opbrengen voor het geloof van anderen, welk standpunt je zelf ook inneemt!

Wanneer we de link leggen met het onderwijs, kunnen we een analogie gebruiken. Leerlingen het steeds moeilijker maken door opdrachten te geven en voorwaarden te stellen, gaat hen enkel maar meer afschrikken en in zichzelf doen terugtrekken. In tegenstelling is het onze taak als leerkracht om er te zijn voor onze leerlingen. We moeten ontdekken wat leeft onder hen, wat hen drijft en waar hun obstakels zitten. Blijkbaar heeft de kerk deze idee niet helemaal goed begrepen, al vrees ik dat ze ook niet echt nadenken over de gevolgen op lange termijn!
Met citaat antwoorden