25th September 2012, 11:10
|
Registered User
|
|
|
|
Twintigers stapelen schulden op
Het is mij al vaak opgevallen hoe weinig twintigers besef hebben van de waarde van het geld. Zoals het artikel zegt, zijn wij in een consumptiemaatschappij geboren. We moeten "mee" met de nieuwigheden, en aangezien de technologie niet stilstaat is dit vaak een dure affaire. Het erge is dat ouders hier vaak in meegaan. Ze geven hun kinderen vaak zomaar waar ze om vragen, omdat ze denken dit echt nodig te hebben. Op deze manier gaat "de jeugd" dit als vanzelfsprekend beschouwen. Ze denken niet na over "hoe lang moet je nu eigenlijk gaan werken om dit te kunnen betalen", of "hoeveel kost dit en wat is het gemiddelde maandloon". Ik vind het toch belangrijk, zeker als twintiger, om hier af en toe bij stil te staan. Ikzelf heb ook altijd vakantiewerk en studentenjobs gedaan, om toch maar wat te kunnen sparen om al een kleine basis te hebben als ik ben afgestudeerd.
Het is immers zeer moeilijk om aan een toekomst te beginnen bouwen zonder basis, en ik denk dat veel jongeren dit niet beseffen, of pas als het vrij laat is. Als je eens kijkt op de immobiliënmarkt, krijg je ook een idee van hoe duur het is om een huis te huren, laat staan te kopen. Anderzijds willen banken ook zomaar geen leningen meer geven, en geven veel banken niet graag meer leningen op 30jaar.
Sparen is de boodschap..
|