24th September 2012, 16:02
|
Registered User
|
|
|
|
Roekeloos rijgedrag door rebelse games?
Vandaag de dag zijn er heel uiteenlopende videogames op de markt. Dit kan variëren van racespelletjes tot schietspelletjes. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je deze spelletjes enkele keren per week speelt, dit je handelen niet zal aantasten. Wanneer mensen geobsedeerd worden door een spel is dat echter een ander verhaal. Een sprekend voorbeeld hiervan is James Holmes. Psychologen beweren dat James Holmes een hele bioscoopzaal afknalde nadat hij zijn inspiratie haalde uit gewelddadige videogames. Enerzijds kan dit kloppen als Holmes deze fictiewereld voor werkelijkheid neemt. Anderzijds denk ik dat zulke gruwelijke dingen niet enkel geweten mogen worden aan het spelen van videogames, maar dat men eerder de oorzaak moet zoeken bij het psychologisch labiel zijn van deze persoon. Om dan iets meer te zeggen over de link tussen videogames en roekeloos autorijden; Er zullen misschien enkele autobestuurders zijn die deze games helemaal het einde vinden, maar ik denk niet dat deze games een invloed hebben op het rijgedrag van deze gamers. Ik denk dat de meeste snelheidsduivels/roekeloze rijders willen opvallen om stoer te doen bij hun vrienden. Net zoals Michiel aanhaalde kan de oorzaak ook gezocht worden bij alcohol- of druggebruik. Ik vind het dan ook een goed initiatief dat er heel wat acties ondernomen worden. Zo is er een nieuwe campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid en staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet. Deze campagne richt zich speciaal tot jonge mannen tussen de 18 en de 29 jaar. Hopelijk heeft deze campagne een positief effect op verkeersongevallen en roekeloos rijgedrag!
|