24th September 2012, 12:46
|
Registered User
|
|
|
|
Frisdrank maakt dik - EFFECT OP KINDEREN VOOR HET EERST BEWEZEN
Heel de idee dat frisdrank dik maakt, is naar mijn mening volledig overroepen. Het is ondertussen al meer dan eens gezegd en duidelijk gesteld dat frisdrank veel suikers bevat en dat je daardoor dik wordt. Dit is het gevolg wanneer je weinig beweging hebt, en dus geen energie verbrand, waardoor die suikers worden opgeslagen onder vetten. Frisdrank mag absoluut niet enkel als negatief beschilderd worden, mensen met een appelflauwte kunnen goed gebruik maken van deze frisdrank. Suikers geven immers ook extra energie!
Het feit dat de politiek zich gaat bemoeien met de consumptie van deze frisdrank vind ik dan ook niet echt gepast. Het spreekt ook hun visie tegen, want hierdoor verliezen ze inkomsten in deze kapitalistische economie. Ik denk dat het doeltreffender zou zijn als de politiek zich meer zou bezighouden met sensibilisering van de jongeren voornamelijk. Jongeren inlichten dat frisdrank in extreme mate niet gezond is, maar dat het wel kan mits je inspanningen levert en energie verbruikt. Dat is pas effectief campagne voeren. Anne zegt ook dat ze vindt dat mensen nog altijd zelf de keuze hebben wat ze consumeren, daar steun ik haar volledig in. We leven immers toch in een democratie, dat veronderstel ik toch tenminste ...
Net zoals de politiek kunnen ook leerkrachten zich gaan engageren om leerlingen te sensibliseren wat betreft frisdranken. Automaten weghalen vind ik geen oplossing, maar aanhalen waarom frisdrank niet altijd even goed is, biedt zeker een meerwaarde. Dit is werken aan de eindtermen biologie/natuurwetenschappen, maar tegelijkertijd werken aan VOET! Op die manier draag je samen in schoolverband bij tot een ecologisch verantwoorde school, maar dit moet natuurlijk een onderdeel van het schoolbeleid zijn en uiteraard met de volledige medewerking van het schoolteam.
|