Enkele post bekijken
  #1  
Oud 21st September 2012, 09:23
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Draconisch winterplan om stroompannes te voorkomen

Om te beletten dat deze winter het licht uitgaat, hebben hoogspanningsnetbeheerder Elia en staatssecretaris Wathelet een draconisch winterplan klaar. Dat schrijven de kranten Het Laatste Nieuws, De Morgen en De Tijd.

Melchior Wathelet (cdH), staatssecretaris voor Energie. © belga.
Het plan bestaat uit drie stappen, die afhankelijk van de ernst van de situatie zullen worden ingezet. In een eerste stap zal Elia de bevolking oproepen om minder te verbruiken tussen pakweg 18 en 20 uur, door de vaatwasser, de wasmachine of de droogkast niet te laten draaien, de strijk wat te laten staan of niet te koken met de oven.

Stappenplan
Mocht dat niet volstaan, dan kan de regering een tijdelijk verbod opleggen om elektriciteit te verbruiken voor bepaalde doelen, zoals de was of de strijk. Al is niet helemaal duidelijk hoe dat afgedwongen kan worden. In het ergste scenario koppelt Elia gezinnen in meer landelijke gebieden een uur of twee af, om een algehele panne te voorkomen.

Kleinere marge
"In principe kan België het wegvallen van de centrales in Doel en Tihange ruimschoots compenseren met invoer van elektriciteit, maar de marge is toch kleiner geworden", zegt Patrick De Leener van de netbeheerder. Vooral in de vooravond - typisch een piekmoment - op koude winterdagen is een tekort niet denkbeeldig.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consum...voorkomen.dhtml
--------------------------------------------------------------------------

Buiten het feit dat een stroompanne uiterst frustrerend is - zeker als je bezig bent met het maken van een grote opdracht - vind ik dit artikel redelijk grappig. De aanpak die hier voorgesteld wordt heeft naar mijn mening niet veel om het lijf. Ik vraag me af hoeveel procent van de bevolking op het stroomverbruik zou gaan letten na een waarschuwing, maar iets in mij zegt dat dat percentage niet echt hoog zou zijn.

Daarna zouden ze mensen verbieden om te strijken of te wassen terwijl ze dat niet kunnen controleren. Daarbij beschouwt de tegenwoordige mens gewassen en gestreken kleren als vanzelfsprekend en misschien ook als nodig.

Het meest belachelijke vind ik toch het "in het ergste geval landelijke plekken afkoppelen". Zijn ze vergeten dat daar ook mensen wonen misschien? Ik woon zelf in wat men in de Kempen noemt een "boerengat" en Vorselaar is niet veel groter. Ik weet wel dat ze met landelijke gebieden eerder plekken met enorm veel weien bedoelen, maar toch...

Misschien is het nog niet zo'n slecht idee om hier (in reacties of zo) tips te zetten om minder energie te verbruiken. Op die manier hoeven we niet te wachten op een waarschuwing of een strijk -en wasverbod.
Met citaat antwoorden