Enkele post bekijken
Oud 20th September 2012, 13:19
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User

Dawson's creek Seizoen 2 Aflevering 14 To Be or Not To Be ...

Samenvatting:
Jack wordt door zijn leraar Engels verplicht om zijn gedicht voor te lezen voor de hele klas, terwijl de opdracht zei dat niemand behalve de leraar het gedicht te lezen zou krijgen. De man zegt letterlijk dat hij enkel een cijfer wil geven na een voordracht. Jack barst tijdens het gedicht, dat over een jongen blijkt te gaan, in tranen uit en loopt uit de klas. Zijn goede vriend en medeleerling Pacey wil hem te hulp schieten maar wordt aangepakt door de leraar. Dit alles bleek een plan van de leraar te zijn om Pacey aan te pakken. Pacey stapt naar de onderwijscommissie omdat de directrice van de school weigert op te treden, uiteindelijk neemt de man zelf ontslag.

Bronvermelding: http://www.dawsonscreek.com/

Ik ben sinds kort op deze serie gestuit bij het zappen op televiesie en deze sprak mij meteen aan. Ik heb dan ook besloten om de serie in huis te halen. Het verhaal gaat over een klein dorpje waar een bende jongeren leren hoe ze volwassen moeten worden, dit alles gaat gepaard met de nodige opstakels die ze moeten overwinnen.

In deze aflevering draait het verhaal over een jongen die eigenlijk homo blijkt te zijn, maar die met zichzelf in de knoop zit. In plaats van steun uit zijn omgeving en van zijn docenten, wordt hij publiekelijk voor de klas vernederd. Grote pesterijen zijn hiervan het gevolg in heel de school.

Deze aflevering heeft mij enorm gegrepen, mede omdat ik zelf weet hoe moeilijk het is om iets te moeten doormaken dat je, zeker bij aanvang, absoluut niet wilt doormaken omdat je het niet kan aanvaarden. Leraren zouden hierbij een extra steun en toeverlaat moeten zijn voor leerlingen, die tegelijkertijd jongere zijn. Deze serie is gebaseerd op waargebeurde feiten en dus deels autobiografisch, maar ook daarnaast is iemand uit mijn naaste omgeving door zijn leraren klassikaal vernederd en geout. Dit gedrag vind ik absoluut schandalig! Zoiets kan gewoonweg niet! Ik vind dat hier zeker en vast geen sprake is van respect tegenover individuen!

Ten tweede vond ik het ook schokkend dat de directrice, die van niets weet, toch nog achter haar leerkrachten blijven staan. Op zich is dit logisch, maar in deze situatie moet er dringend opgetreden worden. Het feit dat deze man geniet van zijn macht, waardoor leerlingen bang zijn om tegen hem in te gaan, vind ik ook iets dat er bij mij niet helemaal ingaat! Als leerling en als jongere moet je een eigen mening uitbouwen, maar hier ook voor uitkomen. Dat is iets wat absoluut niet gebeurd! Gelukkig durft één iemand wel op te komen voor zijn mening, wat uiteindelijk tot gerechtigheid leid. Hiervoor heeft hij dan ook een prijs moeten betalen: ruzie met zijn partner en een week schorsing.

Dergelijke praktijken hebben altijd nare gevolgen. De persoon uit mijn naaste omgeving is op die manier eigenlijk weggepest uit de school en heeft zijn jaar uiteindelijk ook niet gehaald. Dergelijke praktijken kan ik gewoon niet aanvaarden. Ik voel mij hier dan ook helemaal niet goed bij, zeker niet als toekomstig leerkracht! Zowel de school in zijn algemeen, maar ook de leerkrachten individueel zouden hier meer aandacht aan moeten besteden! Er moet dringend ingegrepen worden!
Met citaat antwoorden