Citaat:
Orgineel gepost door Michael Van Deun
Ik kende de film niet, evenals het boek mij ook niet bekend was. Toen deze ergens gratis te verkrijgen was bij aankoop van een krant of magazine, heb ik de film voor het eerst gezien. Zoals de meeste reacties werd ik na de film er ook even stil van. Ik heb onmiddellijk het boek(je) gelezen waarop de film was gebaseerd, maar ik verkies toch liever de film, die ik meteen na het lezen van het boek opnieuw heb gezien.
Ik stond versteld van het verhaal op zich, vooral door de ogen van de autistische jongen die probeert om een normaal leven te leiden. Er zijn een aantal mensen die daarin slagen hem te helpen en te steunen zoals zijn moeder en zijn vriendin, maar daarnaast ook een aantal pesters die hem het leven proberen zuur te maken door hem onder andere ergens te 'ontvoeren' en hem pillen te geven.
Het is voornamelijk de verhaallijn van de vriendin die mij enorm heeft geboeid in de zin van vormgeving. De twee jongeren leren elkaar kennen via en spelletje en de relatie komt zo in realiteit tot uiting. Dat vind ik een sterk gegeven, zeker omdat de autistische jongen ook een plekje moet zoeken voor dit meisje en voor zijn relatie met haar. Daarnaast helpt zij ook om een plan uit te werken om de pesters voor eens en voor altijd buitenspel te zetten door een zelfmoord te faken. Dit einde van het verhaal, waarbij Ben dan uiteindelijk ook terugkomt in de kerk tijdens zijn begrafenis, vond ik enorm sterk.
Ik denk zelfs dat er in de klas, naar leerlingen toe, ook heel wat kan worden aangebracht met deze film. Ik denk enerzijds vakgericht richting autisme, maar anderzijds ook vakoverschrijdend wat betreft het pestgedrag en elkaar aanvaarden. Kortom, een sterke film met goede acteurs en realiteitsgebonden factoren die zeker een invloed hebben op de gedachtegang van zijn publiek!
|
BEN X ontroert 600 leerkrachten!
Geschreven door Joyce Desmet op zaterdag 8 september 2012
Op vrijdag 7 september 2012 organiseerde Musical van Vlaanderen in de stadsschouwburg van Antwerpen een try-out voorstelling van BEN X, de musical, speciaal voor leerkrachten. Deze avond kaderde binnen de educatieve werking van Musical van Vlaanderen die de thematiek van de musical (de problematiek van het pesten) vooral bij jongeren wil aankaarten.
Vóór de voorstelling konden de leerkrachten zich inschrijven voor informatiesessies in samenwerking met Uitgeverij Pelckmans (die ook het educatief pakket van BEN X maakte) enerzijds of met de Vereniging voor Autisme Vlaanderen (V.V.A.) anderzijds. Tijdens de workshop met Uitgeverij Pelckmans werd toegelicht hoe met het educatief pakket gewerkt kon worden in de klas. De V.V.A. workshop bood leerkrachten een inleefmoment in de wereld van autisme. Aan de verschillende infostands in de foyer konden de leerkrachten bijkomende informatie krijgen over de musical, het educatief pakket en over autisme.
Na de workshop volgde de voorstelling, de eerste try-out van BEN X, de musical. Ben X ontroerde en kreeg een zaal gevuld met 600 leerkrachten helemaal stil!
Bronvermelding:
http://www.musicalvanvlaanderen.be/...00-leerkrachten
Na het boek, het theaterstuk en de film is nu de tijd gekomen voor de musical. Ik was één van de gelukkigen die via een medestudente aanwezig kon zijn op de try-outvoorstelling voor leerkrachten nog voor de premiere voor alle bekende Vlamingen.
Ik was zeer benieuwd naar wat ik kon verwachten van de musical. Ik vroeg me af hoezeer de verhalen op elkaar zouden lijken, welk standpunt men gaat kiezen om het verhaal te vertellen, hoe het verhaal naar het publiek werd overgebracht. Al bij al stond ik na de voorstelling gewoon versteld, het was een prachtige voorstelling. Persoonlijk vond ik het niet echt een musical, omdat ik dan meer denk aan show en pracht en praal.
Deze musical wou echt een boodschap overbrengen naar de buitenwereld. Autisme en pesten staan dan ook centraal in het verhaal en het gaat er heel extreem aan toe in de voorstelling. Er wordt zeer hard gewerkt met emoties en dat is heel confronterend. Het feit dat binnen het eerste kwartier van de voorstelling het hoofdpersonage al naakt op het toneel verschijnt, zegt denk ik meer dan genoeg. Langs de andere kant blijft dit ook meteen hangen, je beseft meteen de ernst van de situatie.
Zeker als toekomstig leerkrachten is dit echt de moeite om te zien. Vaak wordt er te weinig aandacht besteed aan leerlingen die anders zijn, maar ook pesten wordt vaak gewoon genegeerd. Sommige leerkrachten worden vaak zelf het onderwerp van het pesten omdat zij het opnemen voor één van de leerlingen. Dit zou eigenlijk vandaag de dag niet meer mogen en kunnen gebeuren, maar helaas is het tegendeel waar.
De musical zet eigenlijk je ogen open, daarmee bedoel ik dat je door de manier van vertellen ook beseft welke gevolgen dat heeft voor het individu dat gepest wordt. Als publiek kijk je niet toe langs de zijlijn, maar je beleeft! Moraal is dus om degelijk wel actie te ondernemen tegen pestgedrag, maar ook tegen de problematiek die heerst rond het thema 'anders zijn'!