19th September 2012, 11:13
|
Registered User
|
|
|
|
Wat is er mis met nog eens 'ouderwets' schrijven, lezen in een boek of naar de bib gaan om iets op te zoeken?
Toegegeven, internet, gsm's met internetfunctie en iPads zijn ontzettend handig om snel even iets op te zoeken of door te mailen, maar het moet toch niet altijd om deze spullen draaien?
De kinderen verplicht een iPad laten aanschaffen (Of ja, de ouders...) is een keuze van de school. Zij kunnen dit op de lijst zetten van materialen die de leerlingen nodig hebben, maar hen echt verplichten er een te kopen, dat vind ik wat te ver gaan. Het is een hele kost. Als je als ouder meerdere kinderen op die school hebt, dan moet je verschillende iPads kopen misschien, en dat kunnen alle ouders zich niet veroorloven.
Zou het misschien een alternatief zijn om er te lenen van de school of ook tevreden te zijn met een tablet van een ander merk, die misschien wat eenvoudiger en goedkoper is? Misschien zou dat meer aanvaardbaar zijn voor sommige ouders.
Volgens mij wil deze school 'te modern' overkomen en gaan zij daardoor (zoals ook al in het artikel geschreven staat) leerlingen verliezen.
Ik denk dat zij te veel mee willen met de tijd, in plaats van ook een stil te staan bij het feit dat dat vroeger allemaal niet bestond, en de leerlingen toen ook huiswerk konden maken en de lessen volgen. Gewoon pen en papier, een bibliotheek en een computerklas... Dat hadden wij in de lagere school en in de middelbare school. Als er lessen gevolgd moesten worden gebeurde dit in onze eigen klas, om een taak of een spreekbeurt of iets dergelijks uit te werken of voor te bereiden gingen we klassikaal naar de computerklas, die ook toegankelijk was tijdens speeltijden en tijdens de middagpauze. Thuis had iedereen van onze klas (meestal) wel een computer en daar kon dan verder gewerkt worden aan de opdracht... Naar mijn mening is dat systeem ook nog zeker bruikbaar.
Men moet de manier van werken goed af wegen tegenover de anderen. Te veel met de iPad werken blijft ook niet interessant voor de leerlingen en leerkrachten, volgens mij biedt dit weinig afwisseling. Maar eens je het de leerlingen gewoon maakt van altijd te mogen 'internetten' en typen, zullen zij uit gemakzucht nooit nog terug willen naar de tijd van schrijven en opzoeken in een boek, dat is jammer.
|