Enkele post bekijken
Oud 18th September 2012, 17:44
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User

iPad-project in scholen is succes

De drie Blankenbergse scholen van de campus Sint-Pieterscollege en Sint-Jozefshandelsschool zijn vlot gestart met hun iPadproject. Er kwam heel wat kritiek aan het begin van het schooljaar op het project, maar de scholen willen nu in stilte ervaring opdoen "om holle slogans over welles-nietes om te buigen in naar argumenten die hout snijden".

Na twee volle weken in het nieuwe schooljaar lijkt het iPadproject in de school in Blankenberge een succes. Er kwam nogal wat kritiek op de kostprijs, maar de schoolrekening bleef gelijk in vergelijking met jaar ervoor. Dat bleek dinsdag tijdens een persmoment, waar een eerste korte evaluatie werd opgemaakt.

Op de eerste schooldag kwamen 122 leerlingen met een eigen iPad aandraven. 195 kinderen hadden een gekochte tablet mee, 384 jonge studenten hadden een gehuurd toestel. Er werd heel wat aandacht besteed om ook ouders die het sociaal of financieel moeilijk hebben in alle discretie te helpen.

Lockers
De school meent dat het project werkt. Het netwerk hield goed stand, er kwamen lockers voor elke leerling en de leerlingen verteren de overgang vlot. Ook leraars die de voorbije vakantie veel tijd investeerden in het project, reageren merkbaar enthousiast, klinkt het.

De school kwam ook nog eens terug op de discussie rond het project. "In de aanloop is er ontzettend veel media-aandacht geweest. In veel gevallen slingerden de meningen tussen zwart en wit, vaak zonder grondige kennis van zaken", klinkt het.

bron: www.gva.be

Mening: Ik ben zelf niet echt een voorstander van ipad in het onderwijs. Maar dit komt vooral omdat ik niet meteen het nut zie binnen mijn vakken. Voor andere vakken kan het misschien wel nuttig zijn. Ik ben blij voor de scholen dat het project goed verlopen is. Je investeert er veel tijd en geld in en dan is het natuurlijk ( heel ) plezierig dat je slaagt in je opzet. Ik denk dat het voor de kinderen niet zo moeilijk is om deze overgang te maken. Zij zijn computers en 'tablets' gewoon en ze leren snel. Toch zou ik graag weten hoe dit, in de loop van het schooljaar evolueert en of er ook echt goede resultaten naar voren komen.

Naar de kostprijs ben ik ook nog altijd nieuwsgierig. Men zegt dat het niet duurder is dan andere jaren, maar aan boeken komen geen 'technische mankementjes', al vergeten leerlingen deze wel snel en kunnen ze hun boeken verliezen. Ipad's moeten up-to-date blijven en verslijten ook. Ik hoop dat er voor de ouders, en de school niet te veel onvoorziene kosten bijkomen.
Met citaat antwoorden