Enkele post bekijken
Oud 18th September 2012, 17:16
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User

Ik kan mij perfect een beeld vormen bij dit artikel.
Ik zeg het heel vaak. Naar mijn mening wordt je in het middelbaar onderwijs te weinig voorbereid op het hoger onderwijs.
Ondanks de pogingen die al ondernomen worden om de overgang zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen, is de kloof gewoon te groot. In het middelbaar moet je bijvoorbeeld tot op de laatste schooldag je agenda laten handtekenen, toetsen laten handtekenen, briefjes binnenbrengen om tijdens de examens naar huis te mogen en ga zo maar door. Wat dan? Je komt in het hoger onderwijs en daar wordt je meestal quasi aan je lot overgelaten. Je mag zelf kiezen of je naar de les gaat, soms moet je zelfs je eigen examens inplannen enzovoort.

Je stoomt studenten op die manier niet klaar voor het hoger onderwijs.
Ook kwestie van cursussen, taken en leerstof. Ze laten vanaf het vierde middelbaar, de paasexamens wegvallen om de brok leerstof groter te maken als voorbereiding op het hoger. Maar in vergelijking is de hoeveelheid leerstof peanuts. Vaak wordt de leerstof dan ook nog aangebracht door middel van simpel vraag-antwoordmodel waarbij het antwoord op de stippellijntjes moet.
Ik denk dat ze deze manier van werken moeten herbekijken.

De overgang naar het hoger onderwijs zal altijd een grote stap zijn. Maar naar mijn mening kan er meer gedaan worden om de studenten te begeleiden, zowel door de middelbare school als de hogeschool of universiteit.
Met citaat antwoorden