18th September 2012, 16:01
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
|
|
Veel eerstejaars studeren als kip zonder kop
Het eerste wat in mij opkomt wanneer ik de titel lees, is dat ik perfect begrijp wat ermee wordt bedoeld. In het lager onderwijs worden de basisprincipes lezen, schrijven, rekenen, ... aangeleerd. Vervolgens ga je hier in het secundair onderwijs mee verder, alles wordt moeilijker. Er zijn altijd manieren om leerlingen te begeleiden, maar ik spreek uit ervaring dat er eigenlijk nooit echt specifiek wordt toegelicht hoe je iets moet studeren. De meeste leerlingen blokken dan ook alles radicaal als papegaaien vanbuiten, waardoor je vaak kritiek krijgt omdat het inzicht ontbreekt.
Dit voorgaande was een lange analyse om tot mijn punt te komen. Als je met de kritiek van ontbrekend inzicht moet gaan verderstuderen, is dat voor studenten heel moeilijk. Het feit dat er inzicht ontbreekt, kan door 'betere' leerlingenbegeleiding als deels verholpen worden. Leerlingen moeten dus naar mijn mening beter voorbereid worden op verdere en hogere studies door onder andere de problemen aan te pakken die zich zichtbaar voordoen. Dit vormt niet meteen een oplossing, maar dit gaat toch vaak een groot deel helpen!
Vandaag de dag ligt de nadruk ook veel meer op doelstellingen en eindtermen behalen, wat op zich wel goed is! Ik merk doorheen mijn opleiding de evolutie dat deze doelstellingen ook meer en meer aan leerlingen heel specifiek worden toegelegd, wat ik eigenlijk meer dan aanmoedig. Leerlingen weten gerichter wat er van hen wordt verwacht. Langs de andere kant heeft dit ook het nadeel dat zij enkel proberen te bereiken wat wij als leerkrachten proberen te bereiken. Maar ondanks is er toch al heel wat verbetering opgetreden, al denk ik dat er nog voldoende werk aan de winkel is! Ik ben dan ook een individu dat vasthoudt aan de idee: alle beetjes helpen!
|