Is ‘babe' dan zo vrouwonvriendelijk?
Is ‘babe' dan zo vrouwonvriendelijk?
Vrouwen ongevraagd fotograferen en als ‘babe' labelen, dat hoort niet, las u hier gisteren. Zo denigrerend is die term niet, vindt PATRICK DE WITTE, en het is al helemaal niet gelijk te stellen aan wat in ‘Femme de la rue' gebeurde.
Het opiniestuk ‘Les femmes de la festivalweide' van Kathleen Vereecken (DS 22 augustus) heeft, zoals het opiniestukken past, voor nogal wat polemiek gezorgd, zowel op De Standaard Online als op Twitter en Facebook. In haar betoog zoekt Vereecken naar een parallel tussen wat documentairemaakster Sofie Peeters overkwam tijdens het draaien van Femme de la rue – met name: ongewenste en opdringerige seksuele avances en verbale agressie – en het zonder toestemming verspreiden (door Humo) van foto's met daarop schaars geklede jongedames op een festivalweide met daaronder een tekst die van ‘bikinibabes' gewaagt, waarbij de kijker/lezer wordt aangespoord: enjoy! In het eerste geval spreken we schande, in het tweede geval vinden we alles doodnormaal, stelt ze verontrust vast.
Omdat ik sinds kort hoofdkaas ben van P-magazine, een tijdschrift dat zich in het verleden vooral liet voorstaan op foto's van zogeheten bikinibabes (ze zijn er nog altijd in te bewonderen, enjoy!) en omdat ik al links en rechts te kennen heb gegeven dat ik precies dat aspect van het blad wil afzwakken, probeert men mij uit diverse hoeken bij de discussie te betrekken. Ook een beetje omdat sommigen – tevergeefs – vermoeden dat ik dit zal aangrijpen om na te trappen naar Humo. Maar goed, ik zal eventjes meespelen.
Waar hebben we het over? We hebben het over a) slecht opgevoede, ongemanierde en een onrustbarend hoog haantjesgedrag vertonende mannen, voornamelijk van allochtone afkomst, die in Brussel ongegeneerd jonge vrouwen lastigvallen. En b) meisjes die ervoor kiezen om in het openbaar, op een festival, in badpak rond te lopen, die al dan niet met hun uitdrukkelijke toestemming worden gefotografeerd en die door een redacteur van een tijdschrift de term ‘bikinibabe' opgeplakt krijgen. Er zijn geen prijzen te winnen met het antwoord op de vraag: welke van deze twee situaties is maatschappelijk het meest ongewenst?
Semantiek
‘De ogen sluiten voor de parallellen tussen het manifeste allochtone seksisme en het veel subtielere westerse seksisme, is kiezen voor blindheid. Het ene aanklagen en tegelijk het andere minimaliseren, dat neigt naar hypocrisie' stelt Vereecken.
Euh, nee. Het neigt naar relativeringsvermogen, naar met beide voeten in de wereld staan, naar het vermogen om een onderscheid te kunnen maken tussen seksuele intimidatie en het, nuja, ongevraagd labelen van mooie jonge vrouwen als ‘babe'.
Ik heb stevig de indruk dat het feitelijk om semantiek gaat. ‘Babe is een afkorting van “baby”, dus denigrerend' reageerde iemand op Twitter. Wat? Zowat 90 procent van alle liefdesliedjes bevatten de zin ‘I love you, baby'. In de jaren vijftig waren vrouwen in liedjes en films broads, birds en chicks. Een emancipatiegolf of twee later klinken die termen fout. Indien de term babe écht als vrouwonvriendelijk wordt gepercipieerd, zal die ook verdwijnen. Maar ik zou vooralsnog mijn adem niet inhouden. Wekelijks komen er hier bij P-magazine mails binnen van meisjes die zich zélf aanbieden voor een ‘babe-shoot'. Voor zover ik het kan inschatten, ook aan de hand van wat mijn 17-jarige dochter en haar vriendinnen mij vertellen, is het woord babe helemaal niet denigrerend en wordt het niet als vrouwonvriendelijk ervaren.
Bitches en ho's
Tegenwoordig worden vrouwen in sommige films en songs bitches en ho's genoemd. Dat is nog andere koek.
Om haar eerder wankele standpunt te ondersteunen, haalt Kathleen Vereecken er een vermoede tegenstelling tussen ‘het traditionele feminisme' en het zelfbenoemde ‘nudge-nudge wink-wink'-feminisme bij. Dat laatste zou gepaard gaan met het openbaar verklaren dat men ‘kan boeren en winden laten als mannen' en dat men ‘vaak en hard masturbeert'. Bij die zinnen heb ik de krant terzijde gelegd. En even naar de bikinibabe van de week gekeken. En terwijl The Ronettes in de radio zaten met ‘Be my baby', gedacht: mooi meisje. Veel te jong voor mij, maar toch: mooi.
DS, 23-08-2012 (Patrick De Witte)