Enkele post bekijken
Oud 9th June 2012, 13:01
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User

Dat het niet correct is om je kinderen te laten spijbelen, is een standpunt waar ik me zeker in kan vinden. Maar aan de andere kant lijkt een beetje begrip voor bepaalde situaties me wel aangewezen. Ieder jaar zijn er gezinnen die te vroeg op reis vertrekken. Er zijn ook heel wat mensen die eigenlijk geen reis in het hoogseizoen kunnen betalen. Wanneer zij merken dat zoveel mensen een dagje vroeger vertrekken, lijkt het mij logisch dat ze hen hierin gaan volgen om hun kinderen ook een reis te gunnen. Maar zelfs voor een gezin dat het zich wel kan veroorloven, kan ik wel best begrip opbrengen. Geld uitsparen door je kinderen een nutteloze dag op school te ontnemen? Waarom niet?! Er werd nooit gevolg aan gegeven... tot nu. Dat ze er iets aan gaan doen, vind ik positief. Maar waarom de mensen die al geboekt hebben nog straffen? Pak het ganse probleem in één keer deftig aan naar volgend jaar toe!

De uitspraak dat een dag te vroeg op reis vertrekken aanzet tot spijbelen vind ik echt wel kort door de bocht. Spijbelen is een ernstige problematiek met (meestal) een ernstige oorzaak. Problematisch spijbelgedrag komt zelden voort uit het liever 'chillen' maar eerder uit een problematiek die zeker niet veroorzaakt wordt door ouders die graag wat geld uitsparen door wat vroeger te vertrekken. Dat het jongeren kan aanzetten om eens één of twee daagjes op een schooljaar te spijbelen, daar kan ik wel inkomen. Een positief gevolg is het niet maar echt problematisch kan je dat ook niet noemen... Het zijn gewoon pubers die eens wat rebelleren. Er zijn er genoeg die hun kinderen bij het minste niesje of hoestje thuishouden, volgens mij heeft dat grotere gevolgen dat een dagje school missen om - lekker spannend - in het geniep wat rond te hangen boven de Fish&Chips (daar kan het nu niet niet meer maar het lijkt me een herkenbaar voorbeeld). Uit die rebellie groei je (hopelijk) wel uit maar de gewoonte om je voor het minste ziek te melden, lijkt me eerder een blijvend iets wat de toekomstige loopbaan geen goed zal doen.
Met citaat antwoorden