Sinds maart zijn het Syrische leger en de veiligheidstroepen grotendeels verantwoordelijk voor de ernstige rechtenschendingen in Syrië. Dat stelt een VN-rapport.
In het laatste VN-rapport over Syrië, dat over maart, april en een deel van mei gaat, hebben de onderzoekers gevallen van foltering en willekeurige executies opgelijst waaraan zowel het Syrische leger als de oppositie zich schuldig heeft gemaakt.
Het rapport stelt dat 'de meeste van de ernstige schendingen van mensenrechten die door de commissie zijn gedocumenteerd, zijn begaan door het Syrische Leger en veiligheidstroepen'.
Het expertenpanel beschrijft een duidelijk patroon van ernstige inbreuken, waarbij Syrische veiligheidstroepen dorpen van de buitenwereld afsluiten, en huizen doorzoeken op zoek naar strijders van de oppositie. Daarbij zijn in sommige gevallen hele families geëxecuteerd.
Het rapport neemt ook de Syrische oppositie op de korrel, met meldingen over gevangengenomen soldaten die gefolterd en gedood zijn.
Ondanks het staakt-het-vuren van april en de aanwezigheid van VN-waarnemers in Syrië wordt het conflict meer en meer gemilitariseerd, stellen de onderzoekers.
Volgens de VN zijn al meer dan 9.000 burgers gedood sinds de protesten tegen het regime van president Bachar Assad.
Bron:
DS 24/05
Opinie:
Alweer een rapport een een wijzend vingertje naar beide partijen in Syrië. Ik denk, mijne dames en heren van de VN, dat de wereld het ondertussen wel begrijpt. Het loopt mis in Syrië en geen klein beetje. Toch heb ik nog niet meer gehoord van de internationale gemeenschap dan :"Syrië, dat mag je niet doen hoor." Allemaal goed en wel, maar daar zijn die 9000 burgers (en hoeveel zullen er nog volgen?) niets mee. Er moeten sancties komen, economisch en politiek. Er moet iets gedaan worden. Ik denk ondertussen al bijna aan militaire acties, terwijl ik daar in principe radicaal tegen ben. Maar het gaat daar uit de hand lopen, genocides, burgeroorlogen, noem maar op. Gaat er dan pas actie ondernomen worden als het te laat is?