Enkele post bekijken
  #1  
Oud 15th May 2012, 11:25
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
“Leraren moeten meer experimenteren met nieuwe media”

Jongeren benutten nieuwe media niet ten volle, onder meer omdat het de duur is. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek. Ook hun leraren maken veel te weinig gebruik van games en sociale netwerksites als YouTube of Facebook in de les. Een gemiste kans, vinden Jeugdwerknet vzw en Graffiti Jeugddienst. Ze roepen leraren op meer te experimenteren.

Jeugdwerknet, Graffiti Jeugddienst en de onderzoeksgroep MICT van Universiteit Gent bevroegen 286 kinderen (9-12 jaar) en 1495 jongeren (12-18 jaar) over hun mediabezit, mediagebruik en attitudes tegenover media. Dit zijn de meest opvallende conclusies.

Meer dan de helft van de Vlaamse jongeren heeft een YouTube-account, 80 procent logt dagelijks in op Facebook en 62 procent sms’t wekelijks over huiswerk. Toch kreeg slechts een op tien leerlingen het afgelopen jaar les van een leraar die YouTube, Twitter of Facebook in de les gebruikt. Thema’s als veiligheid en privacy online komen zowel in de klas als thuis weinig aan bod, terwijl jongeren er wel wakker van liggen.
81 procent van de bevraagde jongeren heeft een smartphone die online kan. Maar slechts 33 procent gebruikte de afgelopen maand ook effectief mobiel internet. De meest aangehaalde redenen om niet mobiel online te gaan zijn ‘niet handig’, ‘te traag’ en vooral: ‘te duur’. Als jongeren mobiel online gaan, is dat bijna altijd via het gratis wifi-netwerk thuis, een (onbeveiligd) netwerk elders of met gratis internetsessies.
Jongeren spelen graag en veel, zowel online als offline. 85 procent van de jongeren heeft een gameconsole in huis. Websites als spele.be, funnygames.be en spelletjes.be zijn zowel bij kinderen als jongeren populair. Toch bannen scholen en jeugdverenigingen vaak gsm’s en internet in hun werking. Sociale netwerken en games gebruiken kan echter ongeziene mogelijkheden opleveren, mits er duidelijke afspraken zijn tussen jongeren en hun begeleiders.

Daarom roepen Jeugdwerknet en Graffiti Jeugddienst leraren en jeugdwerkers op om een meer open houding aan te nemen en te durven experimenteren met nieuwe media. “Een YouTube-filmpje maken in plaats van een klassieke spreekbeurt uit het hoofd leren, is niet alleen leerrijk maar ook gewoon fun om te doen”, stelt Kristof D’hanens van Jeugdwerknet vzw. “En een jeugdhuis dat gratis wifi aanbiedt, betekent een wereld van verschil voor jongeren.”

Jeugdwerknet en Graffiti Jeugddienst stellen de onderzoeksresultaten vandaag voor tijdens de studiedag Apestaartjaren 4 in de Gentse Vooruit. Volg het gebeuren op Facebook en Twitter (via #ASJ4).

Bron: http://www.klasse.be/leraren/27401/...t-nieuwe-media/

Mening:
Ik ben ook van mening dat de nieuwe media geïntegreerd moeten worden in het onderwijs. Toch zeker dat leerkrachten zich moeten openstellen voor deze zaken. Wel ben ik er van overtuigd dat het geen gemakkelijke zaak zal zijn. Als leerkracht ga je duidelijke afspraken moeten maken betreffende het gebruik van deze media in de les.

Het voorstel dat in dit artikel gedaan wordt om aan de hand van een YouTube-filmpje een presentatie te maken in plaats van de klassieke manier. Ik vind dit een goed idee, maar op een voorwaarde dat de klassieke manier niet over boord wordt gegooid. De klassieke manier heeft ook zijn voordelen. Het maakt de leerlingen mondig en zorgt er voor dat ze voor een groep kunnen spreken.

Ik kan dus voor mezelf besluiten dat er een evenwicht moet bestaan tussen de klassieke manier van onderwijzen en het gebruik van nieuwe media. Ik ben er van overtuigd dat deze manier van werken pas na lange tijd geïntegreerd zal zijn in het onderwijs.
Met citaat antwoorden