Enkele post bekijken
Oud 15th May 2012, 00:57
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User

Aan de ene kant is er een te grote vraag naar opvangplaatsen en aan de andere kant willen we mensen die goed opgeleid en gescreend zijn. Groot gelijk! Maar het moet haalbaar zijn. Geregeld hoor je dat er een tekort is maar dat ze extra plaatsen gaan voorzien. Ja maar waar dan? En vooral, wie gaat er daar werken? Je kan onmogelijk uit het niets een aantal goed opgeleide kinderverzorgsters uit je mouw schudden.
Ik denk dat de kwaliteit van een de nood aan opvangplaatsen zeker nog een werkpunt is. Ik heb het geluk om in een dorp te wonen waar de wachttijden nog enigszins te doen zijn (als je jouw kindje inschrijft tijdens je zwangerschap!). Ik heb de kans gehad om kritisch te kijken naar de opvang en mijn zoontje is dan ook verandert van opvangplaats omdat ik zijn eerste onthaalmoeder niet vertrouwde. Dit probleem heb ik dan ook gemeld bij K&G. Het ging hier niet om misbruik maar mijn kind was daar niet gelukkig en de onthaalmoeder deed niets om dit te veranderen.
Ik heb altijd de tijd genomen om eerst een goed gesprek te voeren met de onthaalmoeder en er eens goed rond te kijken. Maar jammer genoeg heeft niet iedereen de kans om zo kritisch te zijn. Als je al maanden zit te wachten op een opvangplaats en er kom er eindelijk eentje vrij, dan moet je die wel aannemen. Niet iedereen heeft de luxe om te zeggen: "Nee dankjewel, ik wacht wel op de volgende." Er moet gewerkt worden want anders kan je je kind geen eten geven en dat is ook niet de ideale situatie.
Ik hoop dat iedereen zijn of haar kindje kan achterlaten bij iemand waar ze vertrouwen in hebben en dat dit vertrouwen terecht aanwezig is. Ik denk dat dit voor de meeste ouders wel zo is maar inderdaad, iedere uitzondering is er één te veel.
Met citaat antwoorden