Niet meer dronken van alcohol dankzij pilletje
Door: Günther Brants
14/05/12 - 14u46 Bron: The Daily Mail
Alcohol drinken zonder dat we er dronken van worden. Het klinkt heel praktisch en er zijn al wel meer onderzoeken naar een wondermiddel gebeurd. Maar onderzoekers van de universiteit van Yale zitten op het goede pad. Ze gaan de 'drug' zelfs uittesten op proefpersonen in een rijsimulator. Zijn de dagen van BOB geteld?
Uit een pilootstudie is gebleken dat 'iomazenil' voor het drinken ervoor zorgt dat alcohol sneller afgebroken wordt en we minder snel dronken worden. De onderzoekers van de universiteit van Yale willen echter geen pilletje op de markt brengen waarmee we gewoon meer kunnen drinken. Ze hopen met het middeltje bepaalde hersencellen te stimuleren, zodat mensen met een drankprobleem dankzij de medicatie opnieuw nuchter kunnen blijven.
Vorig jaar hebben andere wetenschappers een drug op muizen uitgeprobeerd. Binnen nu en 18 maanden zou een pilletje ook op proefpersonen worden uitgetest. Natuurlijk nemen al deze middelen uitgerekend het plezier van alcohol weg. Britse onderzoekers zijn daarom op zoek naar vloeistoffen die wel nog de effecten van alcohol met zich meebrengen, maar de kwalijke gevolgen (zoals schade aan de lever) uitschakelen.
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/14/You/art...-pilletje.dhtml
Eigen mening: Het is goed dat de wetenschap al zo ver staat. De negatieve gevolgen die dit met zich mee brengt, mogen we toch ook niet onderschatten. In het artikel staat dat deze pilletjes enkel gebruikt mogen worden door mensen met een alcoholverslaving. Ik betwijfel of dit werkelijk zo zal zijn. Hierbij denk ik aan illegale markt. Ik vrees er ook voor dat er meer en meer mensen zullen zijn die te veel alcohol drinken omdat ze denken dat ze door een pillete te gebruiken weer nuchter zullen zijn. Ik betwijfel dus of het een goed idee is om dit product op de markt te brengen.