Meer dan 3.00 Isaf-soldaten in Afghanistanoorlog omgekomen
Het aantal sinds het begin van de Afghanistanoorlog in 2001 gedode buitenlandse soldaten is volgens een telling van de internetdienst iCasualties.org naar meer dan 3.000 gestegen. Bijna twee derde van de slachtoffers heeft de Amerikaanse nationaliteit, aldus de onafhankelijke website.
Alleen al zaterdag kwamen vier buitenlandse soldaten in Afghanistan om. De internationale troepenmacht deelde mee dat twee soldaten bij een aanval, een bij een aanslag en een andere bij een ongeval om het leven zijn gekomen.
Sinds het begin van het jaar stierven volgens iCasualties.org meer dan 150 soldaten bij gevechten. In 2011 waren dat er 566. De meeste slachtoffers, namelijk 851, vielen er sinds het begin van de oorlog in de provincie Helmand, een bolwerk van de papaverteelt voor de opiumproductie.
Niet alle soldaten stierven in Afghanistan. iCasualties.org houdt ook rekening met de in het buitenland gestorven gewonden en doden van gevechten, die met de operatie in Afghanistan te maken hebben.
Bij de oorlog in Afghanistan zelf stierven volgens cijfers van iCasualties.org, zonder de slachtoffers van zaterdag, 2.907 soldaten, van wie 2.410 door aanslagen en aanvallen. De overige soldaten kwamen vooral door ongevallen om het leven.
Na de Verenigde Staten heeft Groot-Brittannië met 412 doden de meeste slachtoffers te beklagen. De Belgische missie in Afghanistan kostte tot nog toe aan één militair het leven.
Bron
Eigen mening
Het zijn er 3000 teveel.
Ik begrijp om te beginnen al niet waarom Amerika en zijn bondgenoten nog steeds in Afghanistan zitten. Obama heeft belooft om troepen terug te trekken, maar naar mijn weten zitten ze er nog steeds. Hoeveel jaar zitten ze daar al? Ongeveer 11 jaar. Veel te lang. Het ging een kleine en korte oorlog zijn. Alles om Osama te gevangen te kunnen nemen. Zijn 3000 levens het waard om één man gevangen te nemen? Wat hen zelfs niet gelukt is want hij is gedood. En toch blijven er mensen sterven. En dan hebben we het nog niet over de Afghaanse bevolking gehad. Alleen vorig jaar zijn er 7000 doden gevallen door Isaf-troepen of door de Taliban.
Ik vind het allemaal zeer frustrerend. Ook vooral er op het nieuws amper nog iets van wordt gemeld. De oorlog in Afghanistan, Irak, allemaal passé blijkbaar. Ze laten liever zien hoe de politiek hier in België faalt...
Ok, ik geef eerlijk toe dat de politiek ook belangrijk is maar de oorlogen worden gewoon vergeten. Hoeveel mensen weten nog waarom de oorlog in Afghanistan is begonnen? Hoe kun je nu in godsnaam terrorisme bestrijden? Door een land binnenvallen, de leider oppakken en dan? Dan komt er een nieuwe persoon aan de macht die onbekend is voor de geheime diensten en het bestrijden het terrorisme nog moeilijker maakt. Het is gemakkelijker iets te bestrijden dat we kennen dan dat ons onbekend is.
Soit, ik vind het gewoon jammer en frustrerend dat die oorlog zonder einde slachtoffers blijft eisen.