Enkele post bekijken
  #1  
Oud 13th May 2012, 08:40
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
Vorig jaar een vijfde meer orgaandonoren

Terwijl het aantal orgaandonoren de laatste jaren in ons land veeleer stagneerde, deed er zich vorig jaar een opmerkelijke stijging voor met 22 procent tot het recordaantal van 29,7 donoren per miljoen inwoners. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) op een schriftelijke vraag van Peter Logghe (Vlaams Belang).
Hierdoor kwamen er in 2011 meer organen beschikbaar voor transplantatie. Het aantal beschikbare harten steeg tot 71 (67 in 2010), longen tot 201 (197), levers tot 281 (228), nieren tot 482 (408) en alvleesklieren tot 62 (40). In december 2011 stonden er in ons land nog 1.174 patiënten op de wachtlijst voor transplantatie, tegen 1.204 het jaar ervoor.

Steeds meer wilsverklaringen
Sinds de lancering van de nationale campagne 'Beldonor.be' in juni 2005 is er een voortdurende stijging van het aantal wilsverklaringen in het Rijksregister waarin iemand expliciet toestemming geeft om bij overledenen organen weg te nemen. "In 2005 hadden iets meer dan 30.000 Belgische burgers verklaard dat zij instemmen met donatie. Momenteel tellen we er 133.800. Het aantal personen dat zich verzet tegen donatie verminderde sinds 2005 van 193.000 tot 188.208", aldus Onkelinx.
Bron: HLN. be

Mijn mening: Ik ben blij dat de campagne mensen ertoe aangezet heeft even stil te staan bij het belang van donordonatie. Helaas zijn er nog heel veel mensen in ons land die weigeren hun organen af te staan bij overlijden. Ik vind dat deze mensen dan ook niet in aanmerking mogen komen om bij eventuele ziekte op een donorlijst te staan. In de komende jaren gaat dit tekort volgens mij nog oplopen omdat de gemiddelde levensverwachtingen van de donoren aslmaar hoger ligt en daardoor ook de kwaliteit van het orgaan gaat afnemen.
Met citaat antwoorden