Net zoals Liesanne vind ik het een goed idee om meer aandacht te besteden aan educatieve games in het onderwijs. Ik denk wel dat het nodig is om dit te beperken. De games zouden alleen maar gebruikt mogen worden als het leerproces van de leerling ook daadwerkelijk ondersteund wordt.
Het onderwijs staat voor grondige hervormingen en vernieuwingen zo blijkt.
Iedere leerling een computer/laptop of tablet? Persoonlijk ben ik meer voorstander van netbooks. Deze zijn veelal goedkoop en draagbaar. De meerprijs van een tablet valt vaak moeilijk te verantwoorden.
Citaat:
"Via spelletjes zullen de jongeren meer gemotiveerder zijn maar ik begrijp niet hoe dat je van spelletjes kan leren."
"Maar door te gamen kan je leren?"
|
Ik vermoed dat de games die zullen worden aangeboden in het onderwijs zo gemaakt zullen worden om ervoor te zorgen dat leerlingen op een motiverende manier bepaalde zaken onder de knie krijgen zoals bepaalde taalregels of wiskunderegels. Er zal ongetwijfeld constant geëvalueerd moeten worden of de games ook daadwerkelijk hun doel bereiken.
Bovendien ben ik ook van mening dat je van games wel degelijk iets kan leren, soms ligt het er niet vingerdik op wat je precies leert.
Denk maar aan het leren van 'behulpzaamheid' en 'leren samenwerken'. In vele games moet je samenwerken om iets te bereiken of vraagt er iemand je om hem/haar te helpen. Dit kan leiden tot positief sociaal gedrag daarbuiten.