Enkele post bekijken
Oud 11th May 2012, 01:09
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User

Zoals sommigen hier al aangeven gaat het "onderscheid" dat er nu is niet verdwijnen met een technische ingreep. Het probleem is niet dat de TSO, KSO, BSO, ASO indelingen bestaan, het probleem is dat wij ze altijd noteren als ASO, TSO, BSO en KSO. De rangschikking wordt door de maatschappij gemaakt, je wisselt niet tussen richtingen, je zakt af. Die visie beperkt zich ook niet alleen tot het onderwijs. In onze maatschappij zijn de beslissers en grootverdieners de idolen. De handenarbeider is per definitie gefaald in het leven. Ik hoor mijn ouders en grootouders het nog zeggen: "Leer maar goed, dan moet je niet heel u leven int fabriek staan en voor den baas werken." (Zélf arbeiders die aan het "minderwaardigheidscomplex" leiden.)

Als de minister van onderwijs denkt dat hij met een technische ingreep, met een "hervorming" heel die diepgewortelde problematiek gaat aanpakken, dan is hij mis. We gaan de lagere school 2 jaar langer laten duren, maar dan met enkele andere vakken. Vergeet vooral niet hoe heterogeen die klassen gaan zijn. Nu zijn 1ste graadsklassen vaak heel heterogeen (hoeveel kinderen zitten niet in ASO omdat het mooi staat, terwijl ze veel liever iets anders zouden doen én succes zouden kunnen ervaren). Nu gaat het nog veel erger worden. Dat wordt dan opgelost met differentiatie natuurlijk. Een magisch woordje waarmee alle problemen van de baan zijn, het lijkt wel een toverspreuk. Vandaag trouwens nog vernomen dat uit (goed gevoerd) onderzoek blijkt dat differentiatie geen invloed heeft op de resultaten... Dat wordt nog spannend.

Ik wil deze nieuwe vorm zeker een kans geven. Ik denk niet dat de maatschappij dat ook wil doen. De structuren zullen ook niet meteen vergeten worden zoals Sanne al zei. Er zijn mensen die ASO nog steeds humaniora noemen, om maar een idee te geven hoe lang het duurt voordat ingebakken structuren vergeten zijn.