10th May 2012, 15:28
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
|
|
Ik denk dat we momenteel over te weinig informatie beschikken om hier een mening over te vormen.
Zijn er nadelen verbonden aan het opdelen in ASO, TSO en BSO? Jazeker! Maar ga je die nadelen kunnen wegwerken door de verdeling in studiedomeinen?
Ik betwijfel het... Mensen blijven denken van "Aah, dat is dan den BSO van vroeger?!" Ik vind het zeer jammer dat mensen ASO, TSO en BSO als een hiërarchie bekijken. Het ene is niet beter dan het andere , het is anders. Wat de studenten uit het BSO kunnen, doen heel wat ASO'ers hen niet na en andersom. We hebben al deze mensen nodig en al deze mensen zijn niet gelijk maar wel gelijkwaardig. Het zou fijn zijn moest deze boodschap doordringen maar welke hervorming er ook wordt doorgevoerd, mensen zullen altijd een waarden blijven toekennen aan de verschillende mogelijkheden.
Wat ik in mijn omgeving vaak te horen krijg als de grootste frustratie t.o.v. de werking van ons secundair onderwijs is het feit dat één vak, één minder punt, je kan tegenhouden om te doen wat je graag doet. Er zijn heel wat voor- en tegenstanders en ik zal me bij beiden wel in enkele standpunten kunnen inleven maar om dit probleem aan te pakken zou het integreren van algemene vakken in projecten (zoals al gebeurt bij PAV) een positieve evolutie zijn. Ze leren de theorie toe te passen (Hiermee wordt de "Waarom moeten wij dit kennen??"-vraag zeer goed beantwoord.) en worden niet verplicht om de studierichting van hun keuze op te geven omdat ze bijvoorbeeld een beetje minder goed zijn in Frans. Uiteraard mag er wel een bepaald minimum gesteld worden. Dit wil ook niet zeggen dat ik geen belang hecht aan de algemene vakken maar ik ken veel mensen die al vrij vroeg wisten wat ze wilden doen en dan werden tegengehouden door één algemeen vak dat hen wat minder lag. Hierdoor worden ze gedemotiveerd (soms zelfs schoolmoe) en ze zijn heus wel slim genoeg om in hun latere carrière te kiezen voor een tewerkstelling of hogere studie waarbij dat ene mindere vak veel minder van belang is. Als dat niet het geval is, lopen ze dan wel tegen de muur.
Een algemene vorming is een goede basis maar wanneer je niet verder kijkt dan dat verlies je alle oog voor het individu.
|