10th May 2012, 13:22
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
|
|
Zoals een groot deel van de huidige leerkrachten, ben ik ook tégen de hervormingen. Ik denk niet dat de studiekeuze uitstellen een goede manier is om het aantal 'mislukkingen' te doen dalen.
Mensen zullen de studierichtingen blijven opdelen in hokjes en dan zullen andere richtingen opgedeeld worden volgens aanzien. Vooroordelen zullen er altijd blijven.
Volgens mij is het niet nodig om alle jongeren te laten doorstromen naar hoger onderwijs. Leerlingen die graag met hun handen werken, hebben niets aan de extra jaren algemene opleiding. Ik vrees dat ze zo sneller een afkeer zullen krijgen van het onderwijs.
De nood aan specialisatie is in vele beroepen erg groot. Op zes of zeven jaar tijd kan je de leerlingen niet én een brede vorming geven én een beroep aanleren én hen laten specialiseren.
Voor vele leerlingen is het na de lagere school een opluchting om eindelijk naar een studierichting te gaan die beter bij hun capaciteiten past. Het is goed voor hun zelfbeeld om les te krijgen op hun eigen niveau. In theorie is het mooi om te horen dat men meer wil gaan differentiëren, maar in de praktijk is dat in heterogene klassen niet perfect realiseerbaar.
Zowel sterke leerlingen, als zwakkere leerlingen, als de leerkrachten secundair zullen de dupe zijn van deze hervormingen.
|