Enkele post bekijken
  #3  
Oud 10th May 2012, 11:13
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
13-jarige verkracht door medeleerling (18)

13-jarige verkracht door medeleerling (18)

06:31 Borsbeek (2150)

Een 13-jarige jongen in een school in Borsbeek is het slachtoffer geworden van misbruik door een 18-jarige.

Jochem zit in het tweede middelbaar van het Sint-Jozefsinstituut in Borsbeek. “Het begon vorige zomer”, vertelt hij. “Tijdens de grote vakantie kreeg ik plots een vriendschapsverzoek van Koen, toen 17, via Netlog. Aanvankelijk waren zijn berichten normaal. Ik chatte ook met hem op msn. Maar geleidelijk aan stuurde hij een ander soort berichten. Hij wilde dat ik seksuele dingen met hem deed, schreef hij. Daar ging ik niet op in. Maar zodra het schooljaar begon, ging het almaar verder."

Koen nam Jochem na schooltijd mee achter de school. “Hij deed zijn broek open en duwde me omlaag”, zegt Jochem. “Hij dreigde constant, dus ik voelde me verplicht. Hij nam me ook mee naar zijn thuis. Ik kon niet anders dan gehoorzamen. Thuis durfde ik niets te zeggen.”

Al die maanden zagen Jochems ouders hun zoon veranderen. Hij at nog weinig, bleef vlak na het eten lang op de wc, sliep slecht en haalde plots slechte punten op school. Op 14 maart, toen Jochem volleybal gaan spelen was, kon zijn mama zich dan ook niet bedwingen toen ze zag dat hij vergeten was zijn Facebookaccount af te sluiten.
Neutraal

Jochems ouders ondernamen meteen actie. “Dezelfde avond nog hebben we Koens vader ingelicht. En de ochtend nadien de politie en de directie van de school. De directrice wil duidelijk de zaak van tafel vegen en naar eigen zeggen neutraal zijn. En dus wordt Koen niet geschorst. Er is contactverbod, Koen moet tijdens de speeltijden binnenblijven. Maar Jochem komt hem wel nog tegen. Dat valt toch niet te verantwoorden?”

Directrice Lieve Blommaerts wil liever zelf niet reageren. Advocaat Christoph Vangeel verdedigt vandaag voor de kortgedingrechter de belangen van de school. Via kort geding eisen Jochems ouders dat Koen toch nog wordt geschorst. “De school zal dan ook onmiddellijk uitvoeren waartoe de rechter beslist”, zegt Vangeel. “Maar we willen ons zo neutraal mogelijk opstellen. Daar vraag ik begrip voor, want het verhaal is genuanceerd. Wij denken veeleer aan een relatie.

Bron: http://www.gva.be/regio-antwerpen-z...eerling-18.aspx

Ik wil graag met dit krantenartikel antwoorden, omdat dit mij eigenlijk wel persoonlijk raakt. Ik vind het eigenlijk schandalig dat zoiets kan gebeuren zonder dat er op wordt gereageerd! Een dertienjarige is natuurlijk al heel kwetsbaar op die leeftijd, en die achttienjarige heeft daar meer dan eens van geprofiteerd. Het is eenmaal te laat om nu te zeggen 'wat als?', die tijd is voorbij. Maar toch is het belangrijk om hierop op een gepaste manier te reageren! Ook al blijkt er misschien sprake te zijn van een relatie, dan nog is het eigenlijk onverantwoord. In een relatie hoef je elkaar niet te dwingen of te bedreigen, en durf je er ook openlijk voor uitkomen!
Ik heb in deze school zelf mijn middelbaar gedaan, en vooral de twee laatste jaren heb ik hier enorm veel spijt van gehad. Zo'n goede school is SJI eigenlijk niet, en om eerlijk te zijn vind ik Lieve Blommaerts als directrice alles behalve verantwoord. Zij is er niet voor haar leerlingen, maar zij is er enkel voor zichzelf en om de leerkrachten gelijk te geven! Het verbaast mij dan ook niet dat zij niet wil reageren of de leerling niet wil schorsen. Dit zijn misschien harde woorden, maar als directrice stelt zij in mijn ogen eigenlijk weinig tot niets voor! Dat komt deels ook door een aantal persoonlijke elementen tijdens mijn middelbare schoolcarrière, maar nu wordt dit opnieuw bevestigd! Wie haalt het in zijn hoofd om die jongen zomaar vrijuit te laten gaan? Waar gaan we dan naartoe?
Met citaat antwoorden