Enkele post bekijken
Oud 8th May 2012, 23:23
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User

Alle goede intenties ten spijt vrees ik dat een naamsverandering slechts een tijdelijke optie is. Het onderscheid blijft: Sommige leerlingen worden klaargestoomd voor het hoger onderwijs, anderen bereiden zich voor op de arbeidsmarkt. Zolang het eerste beter toekomstperspectieven blijft bieden zal er neergekeken worden op de laaggeschoolden. Of je het nu BSO noemt of maatschappij en welzijn, de reputatie zal snel weer hetzelfde zijn.

Wat de gevolgen zijn voor de tweede en de derde graad vind ik zelf ook nog wat onduidelijk. Als de verschillende richtingen inderdaad worden onderverdeeld in interessegebieden, kun je dan vanuit eender welke stroming doorgroeien naar eender welke richting in de tweede graad?

Een mooi alternatief is volgens mij de uitbreiding van het systeem dat we in het hoger onderwijs gebruiken. Je kiest voor een pakket vakken en behaald credits. Rond je dat pakket af, dan krijg je een attest voor dat pakket dat als toegangskaartje tot het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt kan dienen. Eventueel kan je nadien nog extra vakken opnemen om zo extra diploma’s te halen. Een soort ba-na-ba in het secundair onderwijs.
Met citaat antwoorden