Enkele post bekijken
  #1  
Oud 8th May 2012, 15:22
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
Katholiek onderwijs stelt grondige hervorming voor

Leerlingen in de eerste graad van het secundair onderwijs moeten naast klassieke talen voor techniek kunnen kiezen. Dat is een van de hervormingen die het katholieke onderwijs voorstelt. 'We willen een brede algemene vorming', klinkt het.

In de discussie rond de hervorming van het secundair onderwijs (SO) stelt het Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (VVKSO) een nieuwe structuur voor.

'Eén van de grootste knelpunten van het huidige secundair onderwijs is dat veel leerlingen te laat of helemaal niet terechtkomen in de studierichting die het best past bij hun mogelijkheden', zegt Chris Smits, secretaris-generaal van het VVKSO.

Daarom wil het katholieke onderwijs de 'hiërarchische perceptie' van studierichtingen wegwerken. 'Enerzijds wordt het aantal studierichtingen gereduceerd en anderzijds maximaal tegemoetgekomen aan leerlingenprofielen.'

In de toekomstvisie wordt de gradenstructuur behouden, maar de basisopties en beroepenvelden in de eerste graad worden afgeschaft. 'We willen daar een brede algemene vorming, die wel gedifferentieerd aangeboden moet worden, maar niet langer een specifieke voorbereiding is op studierichtingen van de tweede graad', zegt Smits.

Leerlingen met een hoog abstractievermogen kunnen in het nieuwe systeem bijvoorbeeld voor techniek kiezen naast klassieke talen.

In de tweede en derde graad wil men de onderwijsvormen ASO, TSO, BSO en KSO vervangen door de vijf studiedomeinen Taal en cultuur, Kunst en creatie, Maatschappij en welzijn, Economie en maatschappij en Wetenschappen en techniek.

Daarin onderscheidt men vier types studierichtingen, die voorbereiden op een brede academische doorstroming, professionele bachelors, hoger beroepsonderwijs of de arbeidsmarkt.

Bron
http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120508_102

Mening
Ik vind dit systeem een goed voorstel, aangezien leerlingen inderdaad in de eerste graad vaak nog niet weten wat ze later willen worden en welke studies voor hen dus handig zouden kunnen zijn. Ikzelf heb verschillende studierichtingen uitgeprobeerd alvorens ik in een richting zat die mij echt lag en waar ik me goed in voelde. Ook is het volgens mij belangrijk dat het verschil tussen ASO, KSO, TSO en BSO minder groot wordt. Leerlingen voelen zich vaak geviseerd omdat ze in een bepaald hokje worden geduwd, waardoor ze minder zelfzekerheid krijgen en zich dus niet altijd goed in hun vel voelen. Ook kijken mensen uit bepaalde studierichtingen vaak neer op mensen uit andere richtingen en ontstaan er hierdoor pestsituaties o.w.v. een gekozen studierichting. Wel zal er nog steeds begeleiding nodig zijn om leerlingen de juiste richting te laten kiezen voor hun toekomst.
Met citaat antwoorden