De Vlaamse parlementsleden worden goed betaald. Mogen ze ook nog eens een commissie of een fractie voorzitten of in het bureau zetelen, dan worden ze zelfs héél goed betaald. Ook hun uittredingsvergoedingen en pensioenen zijn aan de royale kant.
Het Vlaams Parlement bestelde een studie bij Ernst & Young. Daarbij worden de lonen, onkostenvergoedingen, uittredingsvergoedingen en pensioenen van de Vlaamse parlementsleden vergeleken met die van vergelijkbare profielen op de Vlaamse arbeidsmarkt en met die van de leden van zeven andere parlementen (Frans, Duits, Schots, Fins, Nederlands, Catalaans en Europees Parlement).
Dit zijn de voornaamste conclusies:
- Een normaal parlementslid verdient 49.074 euro netto, een commissievoorzitter 61.674 euro, een fractievoorzitter 81.004 euro en de voorzitter 92.970 euro.
- Bovenop hun loon krijgen ze een netto-onkostenvergoeding van 23.627 euro. Voor een fractievoorzitter is dat 37.965 euro en voor dé voorzitter 74.256 euro. In de privé bedraagt de gemiddelde forfaitaire onkostenvergoeding 1.800 euro.
- De uittredingsvergoeding bedraagt een volledig jaarloon per vijf jaar parlement. Voor een gemiddeld parlementslid is dat maximaal 55.168 euro, voor de voorzitter 99.471 euro.
- Vlaamse parlementsleden krijgen een volledig pensioen na 20 dienstjaren. Het pensioen zelf bedraagt 75 procent van het laatste loon. Dit jaar is het maximaal uitgekeerde bedrag 68.138 euro op jaarbasis.
Besluit:
In vergelijking met andere parlementen en met jobs in de privé zijn gewone parlementsleden gewoon betaald. Maar wanneer men voorzitter kan zijn van een commissie of fractie, dan verdient het beter. De onkostenvergoedingen liggen aan de hoge kant. Maar ze krijgen geen bedrijfswagen, in de privé is dat veelal wel het geval. De uittredingsvergoedingen en de pensioenen zijn royaal, een ander woord is er niet.
Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...ed-betaald.aspx
Mijn mening: Ik vind het zeer belangrijk dat er snel maatregelen genomen worden tegen de lonen van de parlementsleden. Eigenlijk niet echt tegen de lonen, maar vooral tegen al de rest dat erbij komt kijken. Het ergste vind ik de pensioenen... Na twintig dienstjaren krijgen ze al een volledig pensioen! Ik denk niet dat het werk dat ze moeten doen fysiek zo belastend is dat ze het recht hebben om vroeger op pensioen te gaan dan mensen die elke dag in weer en wind in de bouwsector zware arbeid verrichten. De onkostenvergoeding gaat er ook serieus over vind ik, ookal krijgen ze geen bedrijfswagen. Er zit meer dan 20.000 euro verschil op met mensen uit de privé!! Met dat geld kan je wel eens met je eigen auto rijden zeker? De hoge uittredingsvergoeding is gewoon een schande en dit vraagt dringend om maatregelen. Als we zo verder gaan zal de kloof tussen arm en rijk alleen maar groter worden...