Enkele post bekijken
Oud 4th May 2012, 21:52
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User

Het is een feit dat oudere mensen vaak minder op de hoogte zijn van de gevaren van het internet. Mijn oma bijvoorbeeld, weet perfect hoe facebook functioneert en is nu zo'n beetje verslaafd aan het sociale netwerk, maar een jaar geleden, toen ze nog maar pas een laptop had, trapte ze nog in de "Dit is geen grap! U bent uitgekozen!" links op websites. Ik heb haar met hand en tand moeten uitleggen dat niet iedereen op het internet de beste bedoelingen heeft. Dit snapt ze wel, maar toch lijkt ze niet te beseffen dat het ook haar kan overkomen.
Ze staat nu onder een strikte 'doe niets waarvan je niet zeker weet wat het doet/is zonder het eerst aan mij te vragen' regel. Mijn andere grootmoeder en grootvader delen een laptop en kregen hem op één week al kapot. Het had er waarschijnlijk iets mee te maken dat ik het mapje 'besturingssysteem' in de prullenbak vond. Wat mij vooral opviel is dat (hoewel ze allemaal een cursus hebben gevolgd) ze er niet op verbeterd zijn, behalve door familieleden om uitleg te vragen. Oma1 bijvoorbeeld stond op vlak van basisdingen (opstarten, mail, chat, ...) veel verder dan Oma2. Toch moeten ze naar dezelfde cursus. Het zou misschien een goed idee zijn om computerlessen voor ouderen op verschillende niveau's te geven. Misschien zelfs een les specifiek voor beveiliging.
Met citaat antwoorden