4th May 2012, 21:48
|
Registered User
|
|
|
|
Onze generatie (de bende van de '90s) heeft dit soort 'revolutie' al meegemaakt. Waarschijnlijk zonder dit te beseffen. Ik neem u mee naar een simpelere tijd, een mooiere tijd, onze kindertijd. In de lagere school kon ik alle opdrachten maken met pen en papier. Ik had geen computer nodig, ik had geen internet nodig. Ik had een blad nodig en een pen.
Dan kwam daar de grote school, het middelbaar. We kregen al eens opdrachten waar we opzoekwerk voor moesten doen. In de bib of... op het internet. Het internet dat toen zeker nog niet zo algemeen was als nu (herinner je die inbelverbinding nog? beeeb beeeb bwaang bwaanngg tuuut. Als je de telefoon opnam had je een probleem.) Dan fast forward ik enkele jaren. In de hogere graad van het middelbaar moesten wij elke taak maken op de pc. We moesten gebruik maken van het internet. Nergens in die zes jaar was het expliciet vermeld, maar er werd nu wel verwacht dat je een pc had met een internetverbinding. Nu kan je je geen andere wereld meer voorstellen.
Wat is nu mijn punt? De pc en het internet (ook kostelijk) zijn ons ook aangesmeerd door de scholen. Het is nooit verplicht, het is nooit gezegd, maar het is wel gebeurd. Had je 10 jaar geleden gezegd dat alle scholen een pc en het internet verplicht gingen maken had je dit soort reacties ook gehad. Tablets en smartphones zijn het nieuwe internet. Binnen 10 jaar begrijp je niet meer dat we het ooit zonder hebben gedaan. Binnen tien jaar zal het zo algemeen zijn als het internet. De enige rare fout die sommige scholen hier gemaakt hebben, is het woord "verplicht" uitgesproken te hebben. Dan beginnen mensen vaak te steigeren.