11th October 2005, 09:26
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
|
|
Brussel stelt directe wijziging spreidingsplan voor
Brussel stelt directe wijziging spreidingsplan voor
Brussels minister-president Charles Picqué en Brussels Leefmilieuminister Evelyne Huytebroeck hebben een voorstel klaar om het spreidingsplan voor de vluchten op Zaventem meteen te wijzigen. Voor de nachtvluchten wordt in het voorstel in grote lijnen teruggekeerd naar de toestand van voor 1999. Daarnaast voorziet het een verlenging van de nachtperiode tot 7 uur (nu is dat 6 uur), de wijziging van bepaalde 'probleemroutes' en een aanpassing van de windnormen voor pistes 25 links en rechts.
Dwangsommen vermijden
Volgens Picqué is het tijd om "de kaarten om tafel te leggen". Hij stelt dat het Brusselse voorstel een mogelijkheid biedt om deze week nog tot een totaalakkoord te komen en om zo de dwangsommen van het hof van beroep -die vanaf 15 oktober kunnen opgelegd worden- te vermijden. Het Brusselse voorstel zou de hinder voor de Brusselaars moeten verminderen, zonder bijkomende overlast voor andere omwonenden te cre‘ren, aldus Picqué.
Vijf vluchtroutes probleem
Van de 79 vluchtroutes die momenteel gebruikt worden op Zaventem, vormen er naar verluidt vijf een probleem voor de Brusselse geluidsnormen. Om dat probleem op te lossen pleit Brussel onder meer voor een betere definiëring van de route over de Ring, een terugkeer naar de oude paleisroute en een vervanging van de route Chabert (met circa 320.000 gehinderden) door de Kanaalroute (met ongeveer 80.000 gehinderden). Een vervanging van de route over de Ring door de Kanaalroute boven Brussel, zoals federaal Mobiliteitsminister Renaat Landuyt zou voorstellen, zien de Brusselaars niet zitten.
weblog hln
'k had nooit gedacht dat ik dit ooit ging moeten zeggen, maar Bert Anciaux z'n plan was misschien nog het beste: de vluchten spreiden over alle gemeenten. Elke gemeente rond de luchthaven profiteert in zekere mate van de bedrijven die daar gevestigd zijn. Ze nemen het voordeel er wel bij, maar niet het nadeel. Dat moet veranderen.
Even een side-note; in Nederland is de regering -zonder al te veel problemen- tot een overeenkomst gekomen om de luchthaven van schiphol uit te breiden met nieuwe terminals en start/landingsbaan.
Blijkbaar begrijpen zij wel het economisch belang van een luchthaven vlak bij je hoofdstad. Hier moet men nog wakker worden. Very Belgian!
|