Enkele post bekijken
  #3  
Oud 1st May 2012, 09:27
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Lesgeven na 65 voortaan zonder omwegen

Ook leraren kunnen binnenkort na hun 65ste aan de slag blijven. Minister van Onderwijs Pascal Smet wil die mogelijkheid opnemen in Onderwijsdecreet XXII, waarover het Vlaams Parlement nog vóór de zomervakantie moet stemmen. Dat zei hij aan De Standaard.

Tot nog toe konden leraren alleen via een omweg langer werken. Op hun 65ste moesten ze met pensioen waarna ze terugkeerden als tijdelijk personeelslid. Daarbij was een groot knelpunt: verdienden ze meer bij dan de toegelaten grens, verloren ze hun pensioen. Werken tot na 65 wordt geen recht, maar een mogelijkheid waarvoor leraren vrijwillig kunnen kiezen. Leraren zullen toestemming moeten vragen aan hun directeur. De nieuwe regeling gaat vermoedelijk al in 2013 in.

Leraar Latijn en geschiedenis Jef Abbeel (64) is alvast erg opgetogen over de maatregel. “Mijn doel is bereikt.” Al sinds december bestookte Abbeel minister van Onderwijs Smet en andere politici met mails om langer te mogen werken. “Nu is er eindelijk een duidelijk kader.” Hoelang hij nog aan de slag blijft weet Abbeel nog niet. “Ik zal het jaarlijks bekijken. Ik schat een jaar of twee.”

Bron: Klasse http://www.klasse.be/leraren/27296/...zonder-omwegen/

Mening:
Ik vind het ook een goede zaak dat mensen in de toekomst waarschijnlijk zelf mogen kiezen, weliswaar in overleg met de directeur, om langer te werken. Zo lang zei zichzelf nog bekwaam achten en goed voelen in hun job vind ik het niet onze taak om deze mensen 'verplicht' op pensioen te sturen.
Ik ben net zoals de andere van mening dat deze regeling een keuze moet blijven. Mensen mogen niet verplicht worden om langer dan hun 65 te blijven werken.
Met citaat antwoorden