30th April 2012, 10:44
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
|
|
Omtrent dit artikel volg ik de mening van Veronique. Zoals wij geleerd hebben is het belangrijk dat we de leerlingen in hun zone van naasteontwikkeling brengen. Dit gaat echter niet zomaar en daar zit volgens mij een deel van het probleem. Het is belangrijk dat wij als toekomstig leerkracht de leerlingen laten inzien waarom ze dingen moeten leren. Waarom is het aflezen van een grafiek zo belangrijk? Waarom moet ik een topografische kaart kunnen interpreteren? ... Hierbij is het extra van belang dat we nadenken over de verschillen van de leerlingen. Hoe kan ik leerling x gemotiveerd krijgen? Hoe kan ik leerling y gemotiveerd krijgen?
Ik geef volgend voorbeeld bij een aardrijkskundeles.
Doelstelling:Het leren lezen van een topografische kaart.
- Leerlingen die graag voetballen zoeken alle voetbalvelden in de streek.
- Leerlingen die graag tennissen zoeken alle tennisvelden.
- …
Dit is maar een kort voorbeeldje, maar ik denk dat op die manier van werken iedereen extra gemotiveerd is. Vervolgens kan je eventueel toch nog een duwtje in de rug geven als het echt nodig zou zijn.
Omtrent de grafieken…
In de tweede graad is volgens het leerplan fysica het belangrijk dat de leerlingen voor de richtingen wetenschappen/sportwetenschappen/technische wetenschappen/industriële wetenschappen/elektromechanica/…, goed een grafiek kunnen tekenen en interpreteren. Jammer genoeg komen deze doelstellingen al vrij vroeg in het derde jaar aan bod. Leerlingen leren een grafiek tekenen in het vak wiskunde. Daar wordt pas aandacht aan besteed rond januari. Ik hoop dat in de toekomst de leerplannen nog beter overeenstemmen om dergelijke problemen te vermijden…
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
|