28th April 2012, 16:56
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door nelleke.aerts
Ik ga volledig akkoord met het feit dat we iets moeten doen aan het overgewicht van onze kinderen.
Maar ik denk dat we een aantal dingen over het hoofd zien. Zo vraagt Mathias zich af waarom scholen eens niet gaan muurklimmen of mountainbiken. Volgens mij speelt de factor geld hier een grote rol. De scholen mogen maar een maximumbedrag vragen voor uitstappen aan de ouders. De meeste scholen hebben dan de neiging om dit geld te spenderen aan 'leerrijke' uitstappen in plaats van aan sportdagen. Gevolg: de sportdagen blijven bij gewone sporten.
Ik denk dat een grote verantwoordelijkheid ligt bij de ouders zelf. Mijn ouders spoorden ons altijd aan tot minstens 1 sport beoefenen. We mochten wel zelf kiezen welke sport we deden. Soms heb ik het gevoel dat ouders hier nu te weinig tijd aan willen spenderen. Sporten wil immers zeggen, vervoeren van en naar de club... Dan is het gewoon 'handiger' als de kinderen voor tv of achter de computer blijven hangen... Volgens mij moeten we niet enkel de houding van de kinderen aanpakken maar vooral die van de ouders!!
|
Ik ben het helemaal eens met Nelleke. Een dagje mountainbiken of muurklimmen, dat zal vele leerlinen veelbelovend in de oren klinken. Ouders zullen minder blij zijn, want zij draaien op voor de kosten. Bovendien is er ook het praktische: om aan de mountainbike-/muurklimlocatie te geraken, moeten er bussen worden ingezet. Ook die kosten geld. Ik denk ook niet dat één sportdag per jaar het verschil zal maken, ook al komen de kinderen in contact met vijftig sporten die ze nog niet kenden. Ze komen immers thuis van de sportdag en kruipen met een pak chips voor de televisie.
Net als Nelleke denk ik dat de ouders hoofdrolspeler zijn in deze kwestie. De leerlingen zijn pakweg een tiental uur per weekdag op school. De rest van hun tijd brengen ze thuis door. Als ouders hun kinderen altijd voor de tv of computer laten hangen, zullen die ene sportdag en twee uurtjes L.O. per week geen effect hebben. Ouders moeten hun kinderen stimuleren om te sporten en gezond te eten.
|