Enkele post bekijken
  #1  
Oud 25th April 2012, 15:09
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Aantal Nederlandse comazuipers vorig jaar toegenomen

Het aantal comazuipers, jongeren die in het ziekenhuis worden opgenomen met een acute alcoholvergiftiging, is in Nederland in 2011 met 12 procent gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. De opgenomen jongeren waren gemiddeld minder oud dan in 2010 en bleven langer buiten westen.

De gegevens zijn afkomstig van het Nederlands Signaleringscentrum voor Kindergeneeskunde (NSCK), dat bijhoudt hoeveel comazuipers op jaarbasis worden opgenomen op spoedafdelingen van ziekenhuizen. Het ging vorig jaar om 762 gevallen. Ze waren gemiddeld drie uur en een kwartier buiten bewustzijn.

De gemiddelde leeftijd bedroeg 15,3 jaar. In 2010 was dat nog 15,6 jaar. 'Dieptepunt' was een jongen van 10 die in Delft werd opgenomen, aldus een van de betrokken kinderartsen. De meeste acute alcoholvergiftigingen deden zich voor in Noord-Holland: 251.

Bron: www.demorgen.be

Mening:

Het is in de eerste plaats al jammer om te lezen dat jongeren (tot 10 jaar !!) tot zoiets in staat zijn. Ik vraag mij af wat zo'n kind bezield om zichzelf in coma te zuipen. Voorbeeld van vrienden, media, ouders,... ? Of gaat het echt om de 'kick'? Het is voor mij een compleet raadsel.

Ik denk dat het belangrijk is dat jongeren op jonge leeftijd worden voorgelicht over de gevaren van alcohol. In scholen wordt er veel aan drugspreventie gedaan (en daar zit alcohol ook wel tussen), maar ik denk dat het nodig is om campagnes te voeren die echt enkel op alcohol focussen. Jongeren zijn er zich vaak niet van bewust dat wanneer ze alcohol aan het drinken zijn, ze ook met een drug bezig zijn. Het is niet nodig jongeren af te schrikken maar een waarschuwend woord zou zeker en vast op zijn plaats zijn.
Met citaat antwoorden