Enkele post bekijken
  #1  
Oud 24th April 2012, 18:10
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Stiptheid treinen gestegen richting 90 procent in maart

Stiptheid treinen gestegen richting 90 procent in maart

De stiptheid van de reizigerstreinen op het Belgische spoorwegennet bedroeg in maart 89,6 procent. Een jaar geleden was dat 87,1 procent. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel in een persbericht.


Tijdens de maand maart reed 89,6 procent van de reizigerstreinen op het Belgische spoorwegennet op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Als rekening wordt gehouden met het aantal reizigers per trein, kwam de stiptheid uit op 87,7 procent. In januari dit jaar lag de stiptheid op 88,8 pct, in februari op 86,7 pct.

Er werden in maart 1.236 treinen afgeschaft, of 1,6 procent van alle treinen. Dat is iets minder dan een jaar eerder.

De belangrijkste oorzaken van vertragingen waren schade aan het rollend materieel, incidenten op de buitenlandse netwerken, kwaad opzet en schade aan infrastructuur. Spooroperator NMBS was verantwoordelijk voor 46 procent van de vertragingen.
De stiptheid was in maart het laagst tijdens de avondspits (83,9 pct).

Bron: http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120424_149
Eigen mening: Persoonlijk verschiet ik er toch wel van dat de stiptheid van de treinen is gestegen. Zelf heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gemaakt met treinen, maar als ik andere mensen hoor die dagelijks de trein nemen, komen de treinen toch vaak te laat. Aan hun antwoorden te horen, zou je zeggen dat het eerder andersom is, dat treinen 9 van de 10 keer te laat zijn. Zelf vind ik een trein nog wel altijd iets stipter dan een bus. Een trein komt meestal (bij mij dan toch) stipt op het uur dat gezegt wordt, of heel af en toe een vertraging van 3 minuten, maar dan wordt dit ook aangegeven. Bij een bus kan het zijn dat je soms 30 minuten staat te wachten, om dan te beseffen dat de bus gewoon niet meer komt.
Waar ik in het artikel wel van verschoot, was dat de NMBS zelf voor 46 % van de vertragingen verantwoordelijk was. Als ze dit cijfer nu zelf proberen te laten dalen door een betere organisatie en dergelijke, dan zijn er binnenkort misschien nog meer mensen die geen problemen ondervinden met het treinverkeer en de stiptheid ervan.
Met citaat antwoorden